måndag 20 juni 2011

Mottagning av studentsaisonen

Jag tror att de flesta i min släkt inte har smakat en hembryggd öl innan, förutom de som smakade min julöl i julas då. Har dom smakat någon innan så är det antagligen en misslyckad ölsats. Skulle tippa på att 99% av de som var på min systers student har pripps blå eller ekvivalent som första val. Nu drar jag rätt medvetet alla över en kam, men med den förutsättningen så var jag ganska nervös när jag tog med min studentsaison som jag bryggt till min systers student.
Enda glaset med öl som fastnade på bild!

Så det var väl ingen större entusiasm som infann sig när folk fick reda på att jag hade med mig en hembryggd öl. Men de flesta verkade rätt så positiva och smakade och många verkade tycka om det! Framför allt bland de lite äldre i sällskapet fick ölen många bra kommentarer och vissa verkade näst intill förvånade att man kunde brygga gott öl hemma!

Något tråkigt var det att vi inte hade plats i att kyla ölen i kylskåpet så flaskorna fick stå i en kylväska med isklampers vilket gjorde att merparten av jästen virvlade upp och ölet blev väldigt mycket mer grumligt än vad det borde vara. Grumlighet är något som inte brukar gå hem bland de som inte är så insatta i öl men det var ingen som kommenterade på det negativt den här gången! Till och med min pappa vågade tillslut smaka på ölen efter alla bra kommentarer, annars brukar han säga att minsta lilla grumlig öl gör att han får ont i huvudet.

Saisonen funkade klockrent till maten som var pastasallad, potatissallad, grillad kyckling och grillad fläskfillé. Min syster lyckades spara undan 3st flaskor och jag har nog 5-6st kvar här hemma som ska få lagras ett litet tag innan jag smakar nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...