lördag 24 september 2011

Glögg 2011

Idag var det dags att sätta årets glögg! Hög tid nu om den ska hinna jäsa klart och klarna tills glöggsäsongen börjar. Jag gjorde för 2 år sedan en glögg baserad på GP's välkända "dunderglögg" och tillsatte lite svartvinbärskoncentrat, i år valde jag att ta det lite längre och jäsa på enbart svartvinbärskoncentrat. Kryddningen är ganska klassisk förutom limen och vaniljstängerna skulle jag säga, hoppas jästen kan pumpa upp en 13-14% alkohol men jag mätte ingen OG, vet inte ens om man kan göra det med alla kryddor och koncentrat etc. Skippar helt russinen som är rätt vanlig i hembryggd glögg, tycker att jag fått en lite otrevlig "rund" smak tidigare som jag tror beror på den kopiösa mängd russin jag använt då. Här kommer receptet.

Glögg 2011
Mängd innan sockret: 6 liter
Slutgiltig batchsize: 8 liter


8st Jokk Svartvinbärskoncentrat
1st Jokk 1 liter svartvinbärsdryck
4st Kivik Svartvinbärskoncentrat
3kg Socker
2liter vatten

1 stor bit ingefära, skalad och skivad
4st bourbon vaniljstänger
skalet av en lime
1 påse (20g) kardemummakärnor
1 "hand" kryddpeppar
5st långa kanelstänger
1dl nejlikor

1/4tsk vinjästnäring
1paket Lalvin EC-1118 vinjäst

-------------------------------
Skalade ingefäran och skivade den. Delade vaniljstängerna i mitten. Försökte skala limen så att så lite "vitt" kom med som möjligt och tvättade den noga i varmvatten först. Rehydrerad jästen i det kokta vattnet med vinjästnäringen i 15min, tempen var 43°C när jag tillsatte jästen och sedan sjönk det antagligen någon grad. Glöggen ska få jäsa minst 6 veckor, sedan kommer jässtopp och klarningsmedel tillsättas och sedan kommer glöggen tappas på vinflaskor. Skulle gärna hitta genomskinliga 50cl vinflaskor, någon som har tips vart dylika kan inhandlas? Här kommer lite bilder från bryggdagen.
Nästan alla ingredienser för dagen. 

Vinjästnäringen.
Kokade vinjästnäringen löst i vatten i ca 10min. 
Desinfekterar en jäshink med star san. 
Skalet av en lime.
Karin och ingefäramonstret.
Ingefäran hackad och klar.  
Vaniljen delad på mitten. 
Häller koncentratet i jäshinken.
Exakt såhär mycket är mitt nya mått, "en hand". 
Jag luktar på kanelen. 
Det börjar bli en del kryddor i hinken.
Nejlikor på väg ner i hinken.
Sjukt med socker blev det. 
Rehydrerar jästen. 
Jäshinken fylld. 

Nu är det bara att se fram emot första advent, då blir det nog premiär!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...