söndag 26 januari 2014

Hembrygdkväll med PK Kod's kod Porter och Pierluigi Pale Ale

När jag hade min bloggsvacka och bryggsvacka så bryggde jag inget hemma under några månader, det enda gången jag egentligen bryggde under den tiden var en dubbelbryggdag hemma hos Henrik. Vi bryggde en porter och en APA, båda var BIAB och vi bryggde ena på min värmeplatta och andra på Henriks spis. Hur som helst, i fredags var det dags att bjuda kollegorna på våran öl! 
Båda ölen hade stått i partyfat i kyl i nästan två månader och jag tror att det har gjort rätt mycket för dem. Nu finns det inte recept på bloggen för de här två ölen just nu, men jag jobbar på det. Har recepten nedskrivna men har inte hittat dom sedan flytten. 

Om vi börjar med Pierluigi Pale Ale så var det en riktigt clean smak, nästan helt klar med. Jag saknade lite tryck i beskan och aromen var lite tam, man skulle nog ha druckit denna tidigare. Det var mest frukt i aromen, lite passion och ananas kanske? Kroppen var kanske lite tunn men det funkade ganska bra ändå eftersom beskan var ganska låg. Det här var en riktig "gräsklipparöl" och den uppskattades väldigt mycket av kollegorna. Jag låter kanske lite negativ nu, jag försöker alltid hitta saker att förbättra när jag smakar mina öl, så det ska tilläggas att detta var en riktigt god öl.

PK Kod's kod Porter var helt underbar! Jag kunde inte hitta några fel alls i denna, den var otroligt fyllig med precis lagom med sötma för att bära upp de rostade smakerna. Aromen var det bästa, jag försökte sätta ord på den men det är inte min starka sida, jag tror att det fanns rostad kokos där eller så var det någon form av nybakade kakor. Vanilj tyckte jag fanns i både aromen och smaken. Det fanns så otroligt mycket smak utan att något tog över eller att det blev för mycket. Det här är nog en av de bästa öl jag bryggt och jag tänker definitivt brygga om den.
Två glada bryggare, jag t.v. och Henrik t.h

3 kommentarer:

  1. Hej! Bra bra bra blogg. Skönt att du har börjat skriva igen. Fråga: Primar du dina party för att sedan tappa upp ölet med den svarta kranen. Samma tid som med flaskning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Jag brukar primma med 5g/liter i partyfaten nu när jag har ploppar med säkerhetsventiler. Utan säkerhetsventil körde jag minder.

      Jag är osäker på tiden, jag tror det krävs lite längre att få kolsyra i faten men jag har aldrig testat att öppna ett fat efter bara 2-3 veckor.

      Radera
  2. Och efter en månad trycker du ner tappkranen? Jag är väldigt sugen på ett sådant. I och för sig finns det ju 9 liters cornelius-fat.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...