måndag 8 juni 2015

Provsmakning: APA på vienna

Jag måste börja ge mina öl namn igen, det känns lite löjligt att skriva "APA på vienna" men det beskriver ölen bäst. Jag känner mig väldigt dålig på att beskriva öl, får inte fram rätt ord och det känns ofta som att hjärnan känner igen en doft eller smak men att jag inte lyckas identifiera den. Därför får ni hålla till godo med rätt medelmåttiga recensioner av mina egna öl.

Ölen är rätt så klar, med ett vitt skum som försvinner ganska fort. Färgen är snäppet mörkare än de APA/IPA jag bryggt på senaste vilket kommer från viennamalten.

När jag provsmakar ölen har den varit på fat i två veckor och det var fyra veckor sedan bryggdagen. Vi drack faktiskt ölen 2 veckor efter bryggdagen och då var den väldigt god med, men det känns som att smakerna och aromen har satt sig lite bättre nu och den är mindre spretig. Aromen fick jag först till inlagd mango och andra tropiska frukter men efter bara ett litet tag känner jag mycket mer av "Nelson doften" som jag ibland tycker är lite krutig, andra säger bränt gummi eller kattkiss (catty). Det är väldigt mycket arom från humlen, det nästan sticker i näsan. I doften verkar det som att Nelson Sauvin tagit över och att Equinox finns i bakgrunden, om den nu inte har väldigt liknande arom som Nelson och jag blandar ihop dom.

Det som slår mig när jag smakar på ölen är hur lätt smak och kropp det är, på ett bra sätt! Väldigt crisp och beskan är ganska återhållsam men kommer i eftersmaken. Det känns som att min palett letar efter citrus men hittar inget, istället är det Nelson Sauvin smaken som kommer efter ett litet tag. Det är fruktigt men inte tropiskt eller citrus.  Jag tänker nästan på pollen eller det gula i humlen, tänker man på vin gjort på sauvingon blanc så känner man den smaken i ölen ganska klart. Det är extremt lättdrucket och väldigt torrt, absolut ingen restsötma som ligger och stör. Det enda "felet" jag kan hitta är att jag tycker man kan ana en smak som jag som bäst kan beskriva som "maltdammig", typ som det smakar när man maler malt eller när man häller upp en påse färdigmalen malt.

För mig är det här den bästa humledrivna öl jag har bryggt, jag ville ha en riktigt humlig öl med återhållen alkoholhalt. Jag tycker verkligen jag har lyckats! Själv älskar jag Nelson Sauvin och det är den humlen som dominerar både smak och doft. Eller jag tror det i alla fall, jag har inte bryggt på Equinox innan så det kan vara så att den också har den där lite "catty" aromen  och att jag blandar ihop dom.


Inför nästa iteration av den här ölen: Försök ta reda på vad den lite dammiga smaken kommer ifrån. Prova helt andra humlekombinationer? Jag gillar ju Nelson men det kan bli lite för mycket av det goda! Om jag använder Nelson igen, ska jag nog försöka balanser upp den med någon humle med citrus i smaken.

1 kommentar:

  1. Hej! Jag har humlekottar på tomten utan användning. Intresserad? Bor i Stockholm. Hör av dig: ellifanten@hotmail.com

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...