söndag 28 november 2010

Provsmakning Glögg 2009

Så advent kom äntligen med snö och allt till Göteborg och det var dags för årets glöggpremiär. Vad kan tänkas bättre att börja årets glöggsäsong med än en flaska hemgjord glögg som lagrats i ett år? Sagt och gjort, flaskan korkades upp och värmdes.

Ett år lagrad glögg.
Första saken jag la märke till var hur klar glöggen var, har inte använt något klarningsmedel till denna och inte heller något jässtopp. Trots detta var glöggen kristallklar, men det fanns även en rejäl bottensats i flaskan vilken virvlade upp i flagor om man var oförsiktig när man hällde upp. Detta såg ju inte så trevligt ut men är man försiktig så stannar bottensatsen där den ska vara.

Smaken var typiskt glöggaktig, väldigt rund, lite mindre söt än kommersiella glögg. Pomeransen tyckte jag kändes väldigt tydligt i smaken efter lagringen, lite smått bitter men ändå citrusaktig smak. Svartvinbären går inte att känna alls och gick inte heller att känna när glöggen var ung. Överlag otroligt god och jag var riktigt nöjd med denna förra året och är riktigt nöjd med den efter ett års lagring!


Fullers old winter ale.

Måste även nämna att jag provade Fullers old winter ale här om dagen och blev inte så värst imponerad. Fullers London Porter är en öl som jag gillar mycket och den har dragit upp mina förväntningar varje gång jag provar en öl från Fullers. Denna var dock väldigt platt och en aningens blaskig i smaken, inte alls "warming" som flaskan antydde. Funkade dock okej till mat, skulle nog fungera ypperligt till julbordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...