onsdag 1 december 2010

Dricker en Diskant

Ölen Diskant bryggde jag för 6 månader sedan, det är en öl som har svajat upp och ner när i betyg för mig. I början trodde jag faktiskt att denna öl var helt misslyckad och att jag skulle behöva dumpa hela batchen. Tur att jag inte gjorde det.
Diskant, eklagrad IPA.

Har precis lämnat in en stor rapport i skolan och är så värd en hembryggd man kan bli. Diskant är en eklagrad IPA med gotländsk rökmalt, humlad med bara Pacific gem. När jag häller upp den får jag börja vicka glaset för att skummet inte ska svämma över. Det som slår mig är hur klar denna ölen har blivit, kristallklar! Det har den inte varit innan och det har aldrig någon av mina andra öl varit. Riktigt trevligt med andra ord!
Kristallklar!

Aromen är fruktig och rökig, lite så man börjar associera till slaget gräs och gamla hus målade med falu rödfärg. Smaken är först frisk, fruktig och gräsig. Sedan kommer en hel del röktoner i eftersmaken och även en liten aning till alkohol, ölet är ju på runt 6% så det är ju inte helt konstigt.

Sammanfattningsvis har detta blivit ett gott och väldigt annorlunda öl men det som fascinerar mig mest är att det blivit helt kristallklart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...