fredag 31 december 2010

Näst sista flaskan av tvåan

Den andra ölen jag bryggde fick namnet tvåan, det är en IPA bryggd med Cascade, Northen Brewer och Fuggle. Den är "lated hoped", dvs mesta delen av humlen är tillsatt på slutet av koket. Malten som används var till största del ljust spraytorkat maltextrakt och sedan pilsnermalt, pale ale malt, och caraaroma. Denna ölen var så mycket godare än den första ölen jag bryggde och det var riktigt längesedan jag öppnade en flaska så jag kan faktiskt inte avgöra om den var fantastisk när den var färsk eller om det mest berodde på att jag var så himla nöjd med den då.

"Tvåan"

I alla fall, det visade sig att det stod två flaskor av denna hemma hos mina föräldrar. Julen till ära delade jag den näst sista flaskan av denna öl med min mor.

Om vi börjar med utseendet så var ölen riktigt grumlig, lite mörkbrun färg på ölet. Skummet var något gulaktigt. Aromen vittnar om sitt forna jag men har tappat en hel del, man känner den typiska IPA aromen med citrus och barr. När man sedan smakade på ölet så upptäckte man hur mycket beska som har tappats tillsammans med andra smaker, man känner dock fortfarande citrusen och någon frukt jag inte riktigt kunde sätta fingret på, kanske var det persika. Eftersmaken inföll med en liten liten beska.

För att summera, så vittnar detta smakprov på att ölen varit riktigt god en gång i tiden. Inget fel på ölen nu, den var faktiskt god nu med, men man önskade att smakerna varit intensivare när man sippade på den.

När den allra sista flaskan öppnas vet jag inte, kanske nästa jul?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...