måndag 15 november 2010

Dagens Loot! (Julöl)

Idag var jag på systemet och hostade upp det min arma studentplånbok klarade av. Det har ju som de flesta känner till varit släpp av årets julöl på systemet idag! Jag köpte en hel del som jag tycker ska bli intressanta att smaka, jag fick faktiskt med mig alla utom en öl som jag planerat köpa trots att jag inte var där vid öppningsdags. Lite synd att jag inte fick med mig nån Mohawk Blizzard hem, den ölen som jag nästan sett fram emot mest! Men dem hade inte fått in den än, kanske får bli en tripp till något annat system och se om dem fortfarande har den inne imorgon. Kolla bilden så ser ni vilka öl jag köpte, dem står rankade från vänster till höger i hur peppad jag är på dem och vilka förväntningar jag har.

Looten!

Måste även passa på att berätta om ett experiment som gick snett, efter att ha sett signaturen
Pontonius på humlegårdens forum rapportera om sin sockerkaka med veteölsjäst i så blev även jag sugen att testa att göra en sockerkaka med öljäst i. Gjorde ett traditionellt sockerkaksrecept men uteslöt bakpulvret och slevade istället i rätt mycket jäst från botten av jästunnan från julölen vi precis tappat på flaska då.

Jag lät kakan stå och jäsa 3 timmar innan jag skjutsade in den i ugnen i 35 min. Konsistensen på kakan blev riktigt bra men jag tror jag använde på tok för mycket jäst. Det fanns en skarp besk smak som tog över kakan helt och det smakade lite som om man använt på tok för mycket bakpulver eller liknande. Tyvärr var det inte alls ätbart och fick åka direkt i soptunnan, bättre lycka nästa gång.
Visuellt och konsistensuellt lyckad men förjävlig smak!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...