lördag 8 oktober 2011

Provsmakning av 8.8ps Pulse Saison

Öppnar första flaskan av en till hembryggd, provade ju för ungefär en vecka sedan 50 Gbaud American Amber Ale och konstaterade att den behövde någon vecka till på lagring för att smaka bra. Idag var det dags att provsmaka 8.8ps Pulse Saison och jag blev lycklig! 

Häller upp en öl klarare än någon annan av mina öl varit såhär tidigt, eller kanske någonsin! Ett kritvitt skum lägger sig på ölen men sjunker ganska snabbt undan. Stoppar ner näsan i glaset och det doftar typsikt saison och "belgiskt", har svårt att sätta ord på de dofterna. En liten sötma finns i doften och kanske en aningens citrus eller citron. 

Smaken är väldigt frisk och "clean" med en hel del av de toner jag förknippar med saison men inte kan sätta namn på. Ölen har en hel del kolsyra som landar ut i en besk men trevlig eftersmak. Jag kan inte säga att jag känner citron/limeskalet i smaken, kanske lite citron i doften men det är nog snarare från jästen. 

Detta är en väldigt god öl! Det är ingen smakbomb men det är den subtila komplexiteten hos ölet som gör det så gott. Den cleana smaken gör att detta kan vara det "proffsigaste" öl jag bryggt. Undra om detta öl kommer utvecklas eller försämras av lagring. 

1 kommentar:

  1. Spännande, jag hoppas smaken förblir eller utvecklas med tiden. Har inte bryggt tidigare men står nu i tagen att påbörja min första brygd.
    Ser fram mot en senare uppdatering av Saison. Själv gillar jag belgare, veteöl och saison.

    /Jaan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...