lördag 18 augusti 2012

Katlagrottan på Way Out West

Förra helgen var det Way Out West här i Göteborg och jag passade på att knäcka ett partyfat med katlagrottan. Jag glömde såklart att ta något kort på ölen, men här kan ni se hur man dricker hembrygd med stil utanför en festival. Katlagrottan på petflaska! 

Den här ölen hade jag egentligen inga förväntningar på, min post med receptet fick en hel del negativa kommentarer. Jag fick dåligt självförtroende och var helt enkelt inställd på att det skulle bli skit. Nu har jag ju smakat ölen innan och konstaterat att det blev gott, nu när den fått två månader till (sedan jag senast smakade den) på nacken så har ölet verkligen börjat skina. Det som slår mig mest är att det här ölet inte har en "hembrygd smak/arom" som jag ofta finnar i mina egna öl och då menar jag något negativt. Jag hoppas verkligen samma sak gäller ölet på flaskor med! 

Nu när jag skriver den här posten så långt efter jag smakade ölet har jag svårt att beskriva den. Aromen var en blandning av söta, kolaaktiga toner, rostade toner och centennial. Ganska intensiv arom av båda. Kroppen var väldigt fyllig och maltig fast ändå väldigt crisp. Här tror jag en stor del i att det inte "smakar hembrygd" ligger. Tycker ofta mina öl är lite luddiga i kropp/smak men den här ölen hade verkligen distinkta smaker. Ölet har en rejäl beska men den har helt klart lugnat ner sig sen senast jag smakade ölen och nu är den snarare balanserad. Mycket centennial finns det i smaken med. Eftersmaken är en blandning av humle och rostade smaker. Jag skrev i den förra tasting notsen att ölet snarare var en black IPA än en brown ale, men nu är det tvärt om. 

Jag hade ju Höst Citra (Kama Citra) som förebild när jag designade den här ölen och jag tycker själva stilen är rätt lik den även om smakerna är annorlunda. Med att stilen är lik den menar jag den lite rostade, väldigt fylliga kroppen med den rejäla dosen humlesmak.

Väldigt smaskig öl helt klart! Måste knäcka en flaska snart för att konfirmera om den verkligen var såhär bra eller om det var tillfället som gjorde det. Jag funderar även på att använda denna öl som bas för en porter, typ ta receptet och tillsätta rejält mer med mörkrostad malt. 

Här kommer en bonus bild från festivalen, Jag och Karin kollar på Kraftwerk. I 3D!!!


4 kommentarer:

  1. Trist med så mycket negativitet! Tycker du gjorde helt rätt i att köra på nått du trodde på, och det visade sig ju bli riktigt bra också! Experimenterande och att dela med sig av sina erfarenheter är ju kanon och något alla borde vara positiva till!

    Sen en fråga såhär i sensommaren.. Vet du exakt eller har du någon aning om hur mycket du lyckas sänka temperaturen under jäsningen m.h.a. wet t-shirt-metoden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, för att mäta det så skulle jag behövt en tempprob i mitten av jäshinken.

      Jag tror inte det är mycket alls man sänker temperaturen. Tror det hade varit bättre att köra en "swamp cooler med t-shirt" istället. Blir ett jävla meck med wet t-shirt metoden, hålla på att blöta t-shirten varje dag.

      Radera
  2. Är inte en av anledningarna till att ha en blogg feedback, oavsett om den är bra eller dålig? Tror den största anledningen till att du fick så mycket negativt på receptet var att du kallade det en brown ale, gjorde den mörk som en stout och tog lika mycket karamellmalt som en imperial porter.

    Vill dock säga att jag är glad att det blev något drickbart av det hela. Min erfarenhet är att det krävs ganska mycket för att ölet skall bli odrickbart. Har själv bryggt en del recept som varit lite speciella om jag skall uttrycka mig så.

    /Peter

    SvaraRadera
  3. Hej igen! Så här löste jag kylning av jästunnan:
    http://nerdbrewing.wordpress.com/2012/08/28/jasningskylare/
    Riktigt nöjd med resultatet!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...