fredag 7 maj 2010

Bryggdag!

Idag runt fyra kom bryggassistent Larsson hem till mig och vi började bryggandet av min fjärde öl. Som jag har skrivit tidigare är tanken en mörk/röd IPA med mycket frukighet/citrussmak. Vi struntade helt i bitterhumle men testade köra mash hoping, dvs vi hade en del humle i under mäskningen. Humlen tillsattes semikontinuerligt från 30minuter och fram till flame out. Tanken med att en liten del vetemalt användes är att försöka framhäva fuktigheten hos de två smak/aromhumlesorterna som användes, Amarillo och Cascade.

Här följer receptet:

Batch Size: 10.2 Liter
Original Gravity: 1060
Estimated Final Gravity: 1015
Estimated Bitterness: 81.1 IBU
Estimated Alcohol: 6.0%
Estimated Color: 34.2 EBC

Malt
2.10 kg Pale ale Malt
0.5 kg Carared
0.25 kg Caraaroma
0.15 kg Vetemalt
0.46 kg Spraymalt, extra light.

Humleschema
Humlesorter som använts är Amarillo, Cascade och Pacific Gem.

Mash hop 10g Pacific Gem
30min 10g Amarillo
25min 30g Cascade
20min 30g Amarillo
15min 15g Cascade
10min 15g Amarillo
5min 15g Amarillo, 15gm Cascade
1min 20g Amarillo
0min 20g Cascade

Jäst
1 paket Wyeast American Ale II

Mäskning
Det här är första gången som den nya mäskingsboxen användes och även första gången som som jag brygger med mål att använda så lite maltextrakt som möjligt. Vi var rätt osäkra och oerfarna på själva mäskningen vilket ledde till en del komplikationer.

Mäskning pågår
Såhär mäskade vi:

Malten, total vikt 3kg, hälldes i mäskingsboxen.
8 liter vatten tillsattes, temp 67°C efter omrörning. Detta höll temperaturen i 30min då tempen föll till 66°C.
Efter 30min tillsattes 0.5 liter kokande vatten varpå temperaturen på mäsken blev 68°C efter omrörning. Temperaturen höll sig stadig i 30min till.

När totala mäsknigstiden uppnått till 60min påbörjades lakning. Den första litern vört hälldes tillbaka i mäskningskärlet. Vörten tappades ur och lakades med 3 liter vatten vid 76°C.
Lakning på g

Kokning/Kylning
Humlen hade vägts upp och lagts i bomullspåsar innan koket. Inget vatten tillsattes för att kompensera för avdunstning.
Humlegivorna uppvägda och numrerade

Bryggmästaren in action

Kylningen skedde med kallvatten tills temperaturen nått 60° då fylldes diskhon med is och kallvatten. Det gick förvånansvärt fort att kyla denna gången, första gången jag testar köra med is i diskhon.

Iskallt
Spädning
Efter att vi kylt vörten och hällt upp den i jäshinken visade det sig att vi bara hade strax över 5 liter vört (!). Vi mätte OG och det låg väldigt högt så vi spädde tills vi fick önskat OG på 1060. När jag meckade receptet hade jag räknat på en batchsize på 12 liter, vi fick dock bara 10.2 liter. När vi spädde vörten testade vi en ny grej och hällde vattnet, 10°C, över humlegivorna som låg i en saftsil.
Spädning

Ett paket Wyeast American Ale II som "smackats" dagen innan och jäst några timmar i rumstemperatur, natten i kylskåp och sedan ytterligare några timmar i rumstemperatur tillsattes efter att vörten syresats med en ballongvisp.

Ölen färdig för jäsning

Kommentarer
Först och främst måste effektiviteten nämnas. Efter att vi lakat klart så mätte vi upp en OG på 1056 vilket leder till en effektivitet på 63% vilket känns ganska lågt. Här måste vi helt klart försöka förbättra oss. Jag har funderat på om vi inte borde använt mer vatten under mäskningen och mindre vid lakningen. Måste läsa på mer om detta.

Den andra saken som vi insåg var att min kastrull rymmer 9 liter vid kok och inte 10 liter som jag alltid trott. Fyller man den med 10 liter så får man nästan ytspänning. Detta innebär att våran effektivitet egentligen var ännu lägre och dels att vi måste späda med en liter mer än jag tänkt mig.

Lite mer bilder från bryggningen

Barfotabryggarna

Caraaroman var inte krossad, krossa malt för hand med en mortel är jobbigt!

Tvättar fläktfiltret så att inga otrevligheter ska droppa ner under koket

Bryggarna fick sig en svalkande Diskant under koket som lön för mödan

Massa kompost blev det av maltresterna

Filtret fungerade klockrent, det kloggade inte igen och vörten som kom ut var klar och fin.

Tur att man har en del mastodonta kursböcker!

Tanken nu är att jäsa 6 dagar på primärjäsning sedan tappa om för 6 dagars sekundärjäsning. Därefter kommer ölen flasktappas på 33cl's glasflaskor för kolsyrejäsning. Funderar på att testa kolsyrejäsa med bryggsocker istället för maltextrakt denna gången och se hur det kan påverka smaken.

Det var riktigt roligt att vara två personer när man bryggde, skönt att kunna bolla idéer och lättare att ha fyra händer istället för två. Dessutom gick städningen efteråt riktigt snabbt vilket är en bonus!

Som vanligt vill man att ölen ska bli klar fort så man får smaka på den! Hoppas att fruktigheten och citrustonerna kommer fram rejält och att specialmalterna balanserar den stora beskan på 81.1 IBU. Det kändes, trots strulet med volymen efter koket, som att bryggdagen var mycket lyckad och jag tror att detta ölet kommer bli väldigt gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...