måndag 10 maj 2010

Liten bottensats

Det jäser på bra! Och det luktar riktigt gott om man luktar vid vattenlåset som jag sa tidigare. Jag är sjukt sugen på att få denna öl klar nu för det känns som den kommer bli riktigt bra!

Liten bottensats, good shit!

En sak som jag märkt skillnad på nu med den nya mäskningsboxen som jag och Christofer byggde är att jag har fått en mycket mindre bottensats som ni ser på bilden ovan. I vanliga fall brukar jag ha runt en liter bottensats under primärjäsningen. Hoppas att det generellt är mindre partiklar i ölen och att den kommer klarna riktigt bra, har hittills inte lyckas få till någon öl som är riktigt klar, framför allt så köldgrummlar mina öl väldigt mycket. Men det bästa med en såhär liten bottensats är att man slipper se en minskning på en liter när man tappar om till sekundärjäsning.

Jäsningen har avtagit nu så jag tror det får bli omtappning till sekundärjäsning imorgon eller övermorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...