fredag 18 juni 2010

Propagera Jäst

Det är ju VM tider och jag har börjat på ett nytt sommarjobb på Saab (inte bilindustrin) så jag ligger lite lågt med bloggandet, det finns knappt nån tid över till det med alla matcher som måste ses!
Idag blev det ändå lite bryggeriaktivitet, jag var på systembolaget och köpte 3st flaskor Fuller's India Pale Ale vilken ska vara "bottled conditioned" och alltså borde det finnas aktiv jäst i dessa flaskor! Flera av bryggerikollegorna på forumet på humle.se verkar också ha lyckats propagera jäst från just denna ölen. Tanken är att jag ska brygga en ale på de råvaror som finns hemma och blivit över från andra bryggningar. Det som finns till förfogande är:
Malt: Pale Ale Malt, CaraRed, Crystal 140EBC, CaraAroma
Humle: Pacific Gem, Cascade, Northen Brewer, Fuggle och pyttelite Amarillo.
Jag har tänkt mig att köra en humlegiva per humlesort och använda all humle jag har hemma, jag har tänkt mig runt 60 IBU och får rätta humlegivorna därefter. Det betyder t.ex. att Pacific Gem som är en riktig högalfasort får tillsättas i slutskedet av koket, typ max 5min, för att IBU inte ska skena iväg totalt. De få gram Amarillo som finns hemma hade jag tänkt använda till First Wort Hoping.
Hur som helst, tillbaka till det jag faktiskt har gjort idag. Jag är inne på andra Fullers Pale Alen nu och kände att det fick räcka med två öl idag. Jag sparade bottensatsen från dessa två öl och hällde dessa i en steriliserad ekolv, sköljde även ur dem med en liten skvätt kallvatten och tillatte även detta till ekolven. Jag kokade sedan en vört på 5dl vatten och 30g extra ljust maltextrakt, kylde denna och tillsatte till ekolven. Sedan ruskade jag som bara faen så att all kolsyra skulle försvinna. Satte på en kork och ett vattenlås och förhoppningsvis ska den jäst som teoretiskt sätt ska finnas i bottensatsen börja mumsa på sockerarterna och därmed börja föröka sig.
Kulturen förbereds
Nått som kändes lite konstigt var att det inte syntes till någon bottensats alls, den var lika klar som resten av ölen och det fanns ingen fast "kaka" i botten av flaskorna som det blir på den hembryggda ölen. Det återstår att se om det fanns tillräckligt med levande jästceller i dessa två flaskor för att kulturen ska börja föröka sig.

Förhoppningsvis början på en jästkultur.
Förövrig, så hade jag inte smakat Fullers India Pale Ale innan vad jag kan minnas, första munnarna tyckte jag att bitterheten dominerade lite väl mycket men sedan tyckte jag att ölen växte! Det var ju faktiskt en rätt god IPA!

Fullers India Pale Ale, en god IPA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...