söndag 5 september 2010

S:t Eriks Pompona Porter

Efter att ha slitit en hel dag med flyttröjande/städande/packande så var man värd att få provsmaka en porter. Detta är första ölen från S:t Erik, jag har faktiskt inte läst mycket om detta bryggeri alls. Vad jag förstått så är den smått legendariska Jessica Heidrich som har ett finger med i spelet när dessa öl bryggs, jag har för mig att jag avfärdat detta märke eftersom jag någon gång fått uppfattningen om att det var något stort bryggeris försök att slå sig in på marknaden för lite "finare" öl. Om det är nån som har lite mer info om detta bryggeri så dela gärna med er.
S:t Eriks Pompona Porter

Så vad var det för öl som provsmakades? Jo, S:t Eriks Pompona Porter. Aromen var överaskande och riktigt bra! Massor av choklad, karamell och lite nejlika. Doften lovade dock mycket mer än vad smaken gav. Den smakade förvånansvärt lite, kroppen var väldigt tunn men det fanns chokladtoner, cappuccino och en hel del körsbär i smaken. Eftersmaken ganska besk med en del rostade toner.

Vid första sipparna av denna ölen blev jag rätt besviken när aromen hade lovat så mycket. Vi testade dock lite mörk choklad med "cacao nibs" tillsammans med ölen och detta höjde verkligen smakupplevelsen. Det balanserade på något sätt upp avsaknaden av kropp. Hade jag inte provat ölen med chokladen till så hade nog betyget blivit lägre.

Choklad och porter, bra kombo.

Jag ger den 6/10 i betyg.
Karin ger den 5/10.

2 kommentarer:

  1. En riktigt mustig kladdkaka tillsammans med en god porter kan också rekommenderas! / Maggan

    SvaraRadera
  2. Låter som nått jag borde testa

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...