lördag 18 februari 2012

Bryggdag hos Ben

Igår var det dags för en liten after work bryggdag hemma hos Ben, hans tredje öl i ordningen. Vi bryggde veteöl med massor av humle, lite citronskal och honung. Lite galet man jag tror det kan bli gott, vörten smakade fint! 

Vi tar väl och kollar på receptet först då.

Info
Batch Size: 10 liter
OG: 1056

Malt
1.5kg spraymalt vete
50g honung (tillsatt vid 5min kvar av koket)

Humleschema
60min - 5g Perle
15min - 5g Cascade
10min - citronskal
5min -  10g Cascade, 5g Centennial
2min -  20g Cascade
1min - 10g Chinook

Jäst
Wyeast 3056 - Bavarian Blend

Här kommer lite bilder från bryggningen, det gick sjukt fort att brygga en extraktöl med liten batch size och det blev extremt lite att diska undan. Den färdiga vörten smakade mycket, men var inte alls besk vilket jag tror kan bli bra i det färdiga ölen. Ben kommer att torrhumla ölen så fort jäsningen börjar avta, tror det kommer bli ca 10g Cascade och 10g Centennial.
Ben tillsätter spraymalten
Fint skum innan koket drog igång. 
Humlen uppvägd.
Så här mycket citronskal hade vi i. 

Jag (Tobias) är impad över att skeden kunde flyta!
Tillsätter honungen. 
Massor av humle!
Kyler i diskhon
Jästen var rejält uppsvälld. 
Ben desinfekterar lite grejer.
Jag (Tobias) filtrerar bort humlen och syresätter vörten på samma gång.
Svårt att mäta OG.
Pitchar jästen
Bryggdagen avslutades med att Ben bjöd på middag!
Vi glömde dock den obligatoriska jäshinken är fylld-bilden!

4 kommentarer:

  1. Jag bryggde en öl med honung. Resultatet blev tyvärr att inga smaker av honung kvarstod i det färdiga ölet, plus att honungen tog musten ur jästen som inte ville jäsa kolsyra. Hoppas ni får större framgångar än jag.

    SvaraRadera
  2. Even though I have to use Google Translate to understand what you're writing, the pictures tell a pretty full story. Looks like you guys have fun, and that's what homebrewing is all about.
    Cheers!

    SvaraRadera
    Svar
    1. maybe I should start writing in English instead. Or do some dual language blogging maybe :)

      Google translate seams to care mostly about words and not full sentences. The text seams pretty weird when translated...

      Radera
    2. Yeah well, it does a decent enough job for this. Much better than for some other languages.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...