fredag 24 februari 2012

Provsmakning av America Fuck Yeah!

Förra lördagen kunde jag inte hålla mig längre och öppnade den första flaskan av America Fuck Yeah! Det var då nästan tre veckor sedan ölen tappades på flaska.

Häller upp en ljusbrun något grumlig vätska med ett vitt skum som lägger sig relativt snabbt. Sticker dit näsan och känner en hel del passionsfrukt med en liten hint av någon citrussort. Smakar sedan på ölet och blir lite besviken, de fruktiga tonerna som aromen utlovar hittar jag inte alls i smaken. Ölet är dock väldigt beskt med en nästan sträv munkänsla, smaken är lite jordig och något vattnig. När ölet blivit lite varmare kan man ana de fruktiga tonerna precis innan beskan slår till. Ölet påminner mer om en väldigt sträv och besk bitter, kanske är det willamette som tagit över helt i smaken? Kanske slog vattenjusteringen fel? Jag justerade ganska rejält med gypsum för att jag tyckt att jag inte fått något bra "bett" i beskan innan.


Jag tänker inte döma ut ölen nu dock, kan vara så att det kräver några veckor till på flaska för att smakerna ska få sätta sig. Jag låter väldigt negativ nu, så jag måste påpeka att det är fortfarande ett ganska gott öl. Dock så är det inget fantastiskt öl och framför allt så är det inte det öl jag tänkte mig när jag knåpade ihop receptet, därav den negativa tonen. Jag kommer med en ny provsmakning om någon vecka.

4 kommentarer:

  1. Är det en sak jag lärt mig så är det att vänta 3 gånger så lång tid som jag först tror att jag behöver vänta innan jag är nöjd med min öl. Återkom till den om minst en månad och skriv en ny recension :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det har jag lärt mig med :)

      Men det beror lite på ölstil med, en IPA borde vara mogen relativt tidigt. Men jag lovar att uppdatera bloggen med en ny provsmakning om några veckor.

      Radera
  2. Hej
    Jag håller med Joe G, gjorde i höstas en skåprensar porter, vid avsmakning efter 2 veckor, en inte angenäm lite svårtydd doft slog i genom, samma doft efter 1 månad, jag beslöt mig för att "glömma" ölet på balkongen i några månader, ölet blev mycket gott, dock lite väl tunn, samt doften var borta, lagring kan hjälpa

    Bo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bo,
      jag håller verkligen med. Jag brukar oftast skriva i mina tasting notes att det bara gått si och så många veckor och att det brukar ta minst 3-4 veckor innan mina öl börjar smaka bra.

      En IPA är dock en öl jag trodde skulle mogna riktigt snabbt men så var visst inte fallet, ska bli kul att testa en flaska strax igen!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...