söndag 30 december 2012

Bryggdag: Shannon DIPA

Jag har på senaste tiden läst, IPA av Mitch Steele. Väldigt intressant bok, ger en riktigt djupgående om historien bakom dagens IPA. Gillar ni den ölstilen så rekommenderar jag den varmt. Efter att ha läst den boken så fanns det inte så mycket alternativ, en dubbel-IPA måste bryggas. MOAR HOPS! Jag bjöd in kollegan Henrik som också är hembryggare, alltid roligare att vara två!
Bra bok!
Info
Batch Size: 16 liter
OG: 1073
Est. Bitterness: 117 IBU
Est. Color: 16 EBC
Est. Alc: 8.5% 
Total Mängd Vatten (BIAB): 24 liter
Effektivitet: 64%

Maltkomposition
4.32kg Maris Otter - 82%
260g Vetemalt - 5%
160g TF Pale Crystal - 3%
530g Strösocker - 10%

Humleschema
FWHP - 10g NZ Cascade
90min  - 15g Nugget
25min  - 15g NZ Cascade
15min  - 15g Galaxy, 
             15g Nelson Sauvin
5min   -  15g Galaxy
             15g Nelson Sauvin
             15g NZ Cascade
1min   -  15g Galaxy
             15g Nelson Sauvin
             15g NZ Cascade

Jäst
2pkt Safale US-05

Vattenjustering och annat
1/4tsk jästnäring (kokets start)
1tsk Gypsum (mäsken)

------------------
Tanken med receptet är först och främst att ölet ska jäsa ut ordentligt. Jag är inget fan av öl som är söta, framförallt inte om det är ljusa öl. Därav 10% strösocker. Vi mäskade runt 68°C med. Humlen blev från Nya Zeeland och Australien, mest för att det fanns att få tag på 2012 års skörd där och att humlen från USA är typ året gammal nu. 2012 års skörd borde komma in i butik typ slutet av Januari om jag fattat det rätt. Hoppas på en riktig fruktig öl med rejält drag i beskan! 

Bryggdagen gick smidigt. Fick lägre utbyte än väntat, eller snarare om jag hade tänkt till så hade jag kunnat förutsäga att utbytet skulle bli sämre än vanligt eftersom vi satsade på högt OG. Target var 1080 och vi fick ut 1073, får leva med det. Hade även sönder ytterligare en hydrometer genom att vi välte ut mätglaset med öl och hydrometer. Öl på stolen, väggen, glas på golvet. 

Har insett att Betterbottles är rätt jobbiga att få över ölen till, vi fick häverta över från kokkärlet. Dock var det så mycket humle att det satte igen den lilla springan på pumphäverten. Tog väldigt lång tid att häverta över. Den sista litern ungefär hällde vi direkt från kastrullen, kom med några kottar och lite bös ner i betterbotteln.  

För att hålla nere temperaturen och få en så clean jäsning som möjligt så ställde vi betterbotteln i en jäshink och fyllde på med vatten. Slängde i två kylklampar och har bytt dom morgon och kväll nu. Temperaturen i rummet är runt 21 grader och i vattnet runt betterbotteln är det 17-18 grader, ner mot 17 när jag precis lagt i nya jäsklampar. 
Försöker hålla nere temperaturen.
Lite bilder från bryggdagen:

Mala 5kg malt för hand är inte det roligaste
8.8ps pulse saison, den hade lagrats bra!
Massor av skum under mäskningen
Jag (Tobias) märker upp humlen.
MOAR HOPS!
Ryggknäckande syresättningsmoment


5 kommentarer:

  1. Varför mäskade du vid 68 C om du ville att ölet skulle jäsa ut? Borde du inte mäskat vid 65 C istället?
    /Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill att ölet ska jäsa ut men fortfarande ha kropp.

      Har testat mäska så lågt innan, iof inte för en DIPA, och tyckte att jag fick för dåligt med kropp. Dvs fått obalanserat öl, svårt att beskriva vad jag menar. Men tänk typ brewdog nannystate, den typen av avsaknad av kropp men massa beska.

      Radera
  2. Tjena hur funkar betterbottles tycker du? Är dom värda sitt pris? Hur rengör man dom ? Kan man använda kokande vatten för att sterilisera dom? Tack annars för en bra blogg! Hälsningar Lazze

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det fungerar bra, har bara använt dem två gånger nu. Jag ville byta mina plasthinkar, var rädd för infektioner. Ville testa betterbottles, mest för att man kan se in i dem, kul att se vad som händer under jäsningen!

      Rengör dem gör man lättast genom att först skölja noga med varmt (inte kokande) vatten tills man fått ut allt bös som går. Sen kör man typ PBW och varmvatten några timmar.

      Nej dem klarar inte av kokande vatten, har inte testat iof, men läst det på andra ställen.

      Radera
  3. Man behöver inte syresätta torrjäst så där är ett moment ni kan kapa.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...