måndag 10 december 2012

Provsmaking av årets julöl

I går var det ju Anna-dagen vilket tydligen betyder att man ska smaka av sitt julöl! Det var något nytt för mig och jag sköt faktiskt på det en dag och öppnade första flaskan av årets julöl idag istället. 
Häller upp en mörkt mörkt brun, men inte svart, öl med ett smutsvitt skum. Skummet lägger sig ganska fort men några få rester guppar kvar på ölen. Aromen är söt, lite träig och maltig. När ölen blir lite varmare så doftar det "porter". När ölen är kall är smaken ganska lätt till när man tar sig en sipp och efter ett litet ögonblick kommer det lite rostade toner och torkade frukter. I eftersmaken känner man nog allt lite enbär, mest som någon slags träig småkryddig beska. Är lite besviken på mängden kolsyra i ölet, känns som den kunde vunnit på mer kolsyra. Detta trots att det blev mer socker än jag tänkt mig när jag primmade! Det här med att kolsyrejäsa på flaska, det är frustrerande, det verkar inte gå att göra det med repeterbart resultat! 

Måste även nämna att jag var på Amylases vinterölsträff i lördags, vilket var riktigt trevligt! Blev peppad att både blogga och brygga mer. Också roligt med de som kom fram och kände igen mig från bloggen och peppade mig att börja blogga lite oftare, har varit dåligt med det på senaste. 

1 kommentar:

  1. Trevlig blogg! Hur gör du dom snygga etiketterna? - Tobias

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...