fredag 6 augusti 2010

Det kom ett paket (efter många om och men)

Idag fick jag vara med om en rätt otrolig situation. Jag hade ett paket som var på väg från humlegården och jag höll under arbetsdagen koll på spårningen av paketet och allt verkade frid och fröjd när status var "Under Distribution". När sedan meddelandet: "Ej levererat, mottagare ej anträffbar" kom upp började jag ana ugglor i mossen.

Jag ringde naturligtvis upp Schenker som var fraktbolaget jag valt att använda mig av när jag beställde från humlegården. Hemsidan var lite rörig så jag lyckades komma till fel avdelning men blev snabbt kopplad till kundtjänst. Här blev jag bemött av vad som lät som en tant med ganska kraftig brytning, nu kommer jag inte riktigt ihåg alla detaljerna från telefonsamtalet men ska försöka beskriva det så bra som möjligt. Jag började med att berätta mitt ärende, att jag funderade vad som hade hänt där när det står att "mottagaren ej anträffbar". Hon sa då att dörren varit låst, jag förklarade att dörren är låst och att vi inte har någon portkod eller porttelefon utan använder oss av aptusbrickor men att dem hade fått mitt telefonnummer så dem kunde ju ha ringt. Hon sa då att buden inte hade telefoner, detta låter helt skumt tycker jag hur tusan gör dem om dem behöver kontakta varandra om t.ex. en adress visar sig vara fel? I alla fall, så var det nånstans här när jag ifrågasatte varför ingen hade ringt mig som hon blev sur och näst intill aggressiv.

Jag frågade hur dem hade tänkt lösa så att jag får mitt paket nu och hon sa att dem skulle köra ut imorgon istället. Jag sa att samma sak kommer ju hända då att dem inte kan komma in i porten, den är inte mindre låst imorgon. Hon sa då att det var mitt problem och att hon kunde ge mig ett spann på 4 timmar inom vilka dem skulle leverera. Jag förklarade då att jag kan ju inte behöva stå utanför min lägenhet i 4 timmar och vänta på att paketet ska komma! Då sa hon att dem kunde ändra så att paketet skickas till närmsta utlämningsställe. Jag tyckte väl ok fine, om det inte går att lösa på något annat sätt så fungerar väl detta men då vill jag ha pengar tillbaka för tjänsten hemleverans som jag betalat för, jag kommer inte riktigt ihåg nu men det kostade ju runt 100kr extra. Detta kom inte på frågan och vid det här laget var hon riktigt sur. Hur som helst försökte jag lägga fram att det är deras skyldighet att leverera paketet till mig men hon tjatade på med dem två lösningarna som jag nämnde tidigare. Jag började bli riktigt arg och fick hålla mig för att inte tappa fattningen och röja att jag var arg när jag för femte gången förklarade att jag inte tänker stå och vänta fyra timmar utanför lägenheten och att jag vill ha pengar tillbaka om jag måste använda mig av en billigare tjänst.

Nu till det komiska, det slutade med att hon sa att det var många i telefonkö och att hon inte hade tid med mig mer så nu fick det bli att hämta paketet på närmsta utlämningsställe utan att få pengarna tillbaka. Och så la hon på luren!!!

Jag kunde knappt tro att det var sant, gick och tog en kopp kaffe med mina arbetskamrater och sedan ringde jag upp det första numret jag fått och berättade att jag kände mig riktigt illa bemött. Hon som jag fick prata med då sa nått i stil med, "bröt hon? då var det --namn--", verkade som jag inte var den första som blivit illa bemött av denna människa. Stora frågan är ju varför hon ens har det jobbet? Hon ursäktade sig och lät ganska förvånad när jag berättade hur jag blivit bemött. Hon berättade att dem hade kört ut sista körningen för dagen och undrade om jag behövde paketet i helgen och det behövde jag ju eftersom vi planerat brygga i morgon. Hon sa att hon skulle återkomma och när hon sedan ringde upp efter någon timme hade hon fixat en extern budfirma som körde hem paketet till mig nu efter jobbet trots att det kostade rätt mycket extra sa hon.

Hur som helst, jag lärde mig att det lönar sig att inte vika ner sig utan ringa och ligga på igen när man blivit illa bemött och vet att man själv har rätt.
Efter mycket om och men, paketet kom fram!

Nu till paketet! Jag har köpt en 36 liters kastrull från humlegården! Den är tung som fan och känns som riktig kvalitet! Ska bli skönt att slippa ligga på gränsen till att det kokar över hela tiden, har ju haft en 10 liters kastrull innan. Detta bäddar också för att jag kan göra stora batcher om jag vill med. Förutom kastrullen så fanns det lite småplock + ingredienser för morgondagens bryggning i paktet.
Innehållet i paketet
Detta är vad paketet innehöll:
  • 36liters kastrull med lock
  • 5 kilo pale ale malt, krossad
  • 2 påsar torrjäst Safale-US05
  • 100g humle, Styrian Golding Bobek, pellets
  • 50g Protafloc
  • en liten flaska Star San
  • 2st jäsrör med gummiringar till
  • 1 påse (250st) kapsyler, guldfärgade.
Kastrullen i all sin prakt!

5 kommentarer:

  1. Snyggt. Hur ska du värma den?

    Daniel

    SvaraRadera
  2. "Snyggt. Hur ska du värma den?" Det är ett senare problem :D

    SvaraRadera
  3. Man skall alltid använda sig av posten!! (jag kan vara lite jävig ;) )
    Gott att det löste sig! Och lycka till med bryggningen!

    SvaraRadera
  4. Nja posten litar jag inte heller så mycket på, dem fuckade lacken på en bas jag köpte en gång och jag lyckades inte få dem att ersätta för skadan. :)

    SvaraRadera
  5. Det lär snarare ha berott på dåligt emballage! Större delen av gods som skickas är otroligt dåligt packat. Tex all hemelektronik som skickas runt i sina produktförpackningar. Ja det är jus en produktförpackning, inte en transportförpackning. När man skall skicka gods så måste det tåla en hel del stötar och framför allt vikt ovanpå paketet. Man kör liksom inte paketen ett och ett. Utan ovanpå ett paket kan ligga 10 - 30 andra paket i olika format och vikter.
    Där måste jag dock säga att Hulmegården är exemplariska. Alla paket jag fått hittills har varit bra packade!

    Jaja, gott att du fick din kastrull till slut! :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...