onsdag 11 maj 2011

Flasktappning av Studentsaisonen

Igår var det, trots att jag är sjuk, dags att tappa studentsaisonen på flaska efter tre veckors primärjäsning. Har ångest för jag tror inte att den kommer hinna lagras klart och smaka gott på bara en månad. Men hur som helst på flaska skulle den!

Planen var att primma med 7g socker per liter dock så uppskattade jag att jag skulle få ut en liter mer än vad jag fick så det blev hela 7.5g per liter! Bottensatsen var inte så fast och ville inte tappa med allt för mycket av den därför fick jag bara ut 12 istället för beräknade 13 liter. Kokade sockret med 2dl vatten i några minuter och kylde sedan i diskhon.

Här kommer lite bilder från flasktappningen:
Kyler sockerlagen.
Desinfekterar hävert.
Karin hjälper till att fylla flaskorna.
Flasktappning pågår.
Blev 24st flaskor!

Några kommentarer angående flasktappning; För det första är det ett helvete att diska flaskor, framför allt att ta bort etiketterna. Vissa bryggerier verkar lägga på lagom med lim medan andra verkar köra klister from hell som klibbar fast och smetas ut och inte går att få bort. Sen finns det dem som kör nån slags plastetiketter och dessa är helt omöjliga så de flaskorna slänger jag bara. Men jag kom på en smart grej till "klister from hell" och det är att köra svinto efter att man fått bort själva etiketten och det bara är fastgeggat klister kvar. Fungerade klockers!

Sedan har jag börjat tappa om från jäshinken till min kastrull, det är så himla smidigt att bara koka upp några liter vatten i kastrullen och låte det koka några minuter så att ångan desinfekterar kastrullen istället för att slabba med massor av starsan.

Provsmakade på ölen också även om det är svårt att säga något om ett olagrat, fesjummet och icke kolsyrat öl. Det luktade vad jag förknippar med en saison i alla fall och det fanns en rätt trevlig doft att passionsfrukt där med! Får se vad det tar vägen efter flasklagringen hoppas verkligen att en månad är nog för denna öl att bli god!
Färgen blev lite mörkare än vad jag tänkt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...