söndag 23 januari 2011

Propagera Jäst, Dag 10

Dags att sköta om min jästodling igen! Har låtit den stå och sedimentera ordentligt sedan igår. Som ni ser på bilderna här nedan så finns det lite jästceller i e-kolven nu.

Jästen har sedimenterat, lite svårt att fota bra.

Annan vinkel

Den här gången tänkte fylla på med ny vört och dekantera den "fulvört" som redan finns i e-kolven. Tänkte att ett SG på 1036 vore bra för jästen, inte för kämpigt men ändå tillräckligt att käka utav. Håller mig på låga SG-värden tills 1-2 dagar innan bryggdag då vört med ungefär samma styrka som den tänkta ölen kommer tillsättas.

Hur som haver, för att få SG 1036 så blandade jag 50gram maltextrakt med 5dl vatten och kokade i 10 minuter. Som vanligt åkte locket på de sista få minuterna för desinfektering.

50 gram maltextrakt.

Man måste passa sitt kok noga, kokar lätt över!

Kylde sedan vörten med hjälp av kallvatten i diskhon. Dekanterade "fulvörten" i e-kolven genom att hälla av denna, jästen hade sedimenterat fin och låg kvar i botten. Inget av jästkakan följde med upp och jag lyckades dekantera nästan hela volymen av "fulvört". Tillsatte sedan den nya vörten och skakade om kraftigt för att syresätta.
Bara jästsedimentet kvar i e-kolven.

Jästen matad och klar.

Passade även på att smaka på "fulvörten", smakade lite som en halvtaskig folkbirra. Jag blev dock förvånad över att det smakade så pass rent, är ju hög koncentration av jäst, massor av syresättning och ingen humle alls i. Verkar som denna jäst lägger till en liten fruktighet, som nog påminner om den hjortron-arom jag kände förut till ölet, hoppas denna kommer igenom i själva ölet sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...