söndag 22 januari 2012

Torrhumling av America Fuck Yeah!

Snabb uppdatering! Idag, exakt en vecka efter att America Fuck Yeah! bryggdes så torrhumlade jag den med följande:

Torrhumling
30g - Simcoe
30g - Centennial

Planen är att torrhumlingen ska ske i 7 dagar sedan ska ölen tappas på partyfat och flaska! Totala torrhumlingen blir ca 4,6 gram humle per liter. Jag hade egentligen tänkt att ha med Willlamette med, men blev lite skraj att den skulle dra ner fräschheten i aromen. Jag tyckte att den hade en liten jordig/kryddig/skogig aromen, lite lik Fuggles, därför fick den stå över i torrhumligen. Hoppas den finns i smaken dock!  Lite bilder:
Väger upp humle

Såhär förvarar jag min humle i frysen, en fråga är dock hur faen jag ska göra av med nästan  ett halvt kilo centennial! 
Totala torrhumlingen.
 
Humlen åkte ner i jäshinken, men det kan ni egentligen inte se att den gjort på den här bilden.

8 kommentarer:

  1. "en fråga är dock hur faen jag ska göra av med nästan ett halvt kilo centennial! "

    tja, du kan ju alltid ge den till mig? Eller så ger du dig på att brygga några av dessa:

    http://www.homebrewtalk.com/f69/bee-cave-brewery-ipa-59907/

    http://www.homebrewtalk.com/f66/centennial-blonde-simple-4-all-grain-5-10-gall-42841/

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha om du behöver några gram är det bara säga till iaf! Vi borde byta en öl eller två nåndag btw, vore sjukt kul att testa nått du bryggt.

      Jag funderar på att göra en centennial single hop APA att fylla mina partyfat med :)

      Radera
  2. Jag har faktiskt en liten paket i frysen jag med :) Hade varit riktigt kul att byta nån öl, ett andra utlåtande är ju aldrig fel heller.

    En single hop med centennial tror jag blir grymt bra, har det som plan med. Så mycket planer, så mycket planer. Hade jag bryggt allt jag kom på hade det nog blivit öl till hela Göteborg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, jag kan nog tänka på 5-6 olika sorter jag vill brygga. Och det är bara just nu det läggs till och glöms bort olika öl varje dag skulle jag säga :)

      Vad har du för önskemål/planer att välja mellan som du kan komma att brygga snart? Själv vet jag att nästa öl är en ny version av Balrog Porter men efter det så är det väldigt öppet. Jag är sugen på: Apa med typ NZ/Aussie humle, Apa med single hop centennial, Stark Brownale med massa citrushumle, en engelsk bitter med massa humle, en american wheat med "tropiska" humlesorter, en ny version av min hallonöl, en imp.stout med choklad, vanilj och bourbon. FAN!

      Radera
    2. Definitivt är att jag på lördag kommer att brygga "Master of Pale Ale - trial version" som ska bli något i klass med belhavens twisted thistle. Sen är det mycket... Har haft ingredienser hemma till en mörk mild sen i höstas men aldrig kommit till skott. Sambon min önskar en IPA av amerikansk sort, gärna Amarillo. Jag känner mig sugen på en brittisk IPA eller en ESB. En irish red med resterna av den carared jag har hemma. Nått typ wee heavy. Etc etc...

      Din hallonöl har jag spanat på, låter som en kul grej till våren/sommaren. American wheat känner jag mig lite rädd för eftersom den jag bryggde i våras faktiskt är den enda ölen jag har vaskat hittills. Jag bryggde ju förresten en american brown ale nu i höst, recension av den kommer inom kort på bloggen men jag kan säga redan nu att jag tycker att det blev för mycket/saknades något med bara centennial och cascade.

      Radera
    3. Vad blev det för fel på american wheaten? Infektion?

      Twisted Thistle har jag smakat en gång och jag tyckte inte alls om den. Detta var på flaska, den smakade mest smörkola och humlearomen och smakat lyste med sin frånvaro.

      Vad är det som hindrar dig från att brygga mycket? För mig är det mest att flaskning är så jefla tråkigt :)

      Radera
    4. Nej, den jäste för varmt, US05 ska inte smaka belgiskt.. Så hade egentligen inget med ölen att göra.

      Hm, jag har druckit den på fat och flaska, känner inte helt igen ditt omdöme. Men du kanske fick en dålig flaska? Tycker att det kan variera en del. Oavsett så är det inte en klon jag försöker göra, så det ska nog bli fint.

      Tid tror jag, finns alltid så mycket att göra så det kan bli svårt att få till 6h på en helt för bryggning. Men provade ju att brygga "efter jobbet" nu i veckan, och det var inte helt dumt. Tror egentligen inte att jag vill brygga så hemskt mycket mer ändå, nu har jag oftast ett sug efter att brygga och det gör att det alltid är roligt. Sen gillar jag själva planeringsmomentet också.

      Radera
    5. Ja, alltså planering är det jag tycker allra bäst om!

      Jag tänkte försöka få till BIAB med min setup, om jag får till lika bra öl med det så går det ju mycket snabbare när man slipper själva lakmomentet!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...