måndag 16 augusti 2010

Corona Maltkross

Kolla vad jag var och hämtade på ett utlämningsställe idag, en corona kvarn! Egentligen är det en majskvarn men det är rätt populär bland hembryggare att använda den som maltkross. Jag tänker använda den till specialmalter så att jag kan ha ett lager med olika hela specialmaltsorter och krossa dem på bryggdagen. Hel malt håller mycket längre än krossad, eftersom minsta påsen med malt man kan köpa är på 1kg, vilket ofta är mycket mer än vad jag använder av varje special malt till en batch öl, så kommer köpet av maltkrossen göra att jag kan brygga mer varierande öl utan att ha massor av specialmalt som ligger och blir gammal. Jag kommer fortfarande köpa basmalten (pale ale malt eller pilsnermalt oftast) färdigkrossad. Tror inte det är så roligt att stå och krossa stora mängder malt med denna kross och resultat ska enligt vad jag läst inte heller bli lika bra som med en riktig maltkross av valsverkstyp.

Jag och min maltkross.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...