måndag 16 augusti 2010

Omtappning av Oktoberfest Ale

Jag glömde att uppdatera bloggen om förra lördagens bestyr. Det var nämligen så att vi tappade om våran Oktoberfest Ale till sekundärjäsning. Det hade jäst på bra och den häftigaste jäsningen var avklarad.

Jag och alen.

Det hela gick smidigt, vi har bra rutin på omtappning och rengöring/desinfektering nu så det går väldigt mycket snabbare att göra än omtappning nu mot vad det gjorde vid de första batcherna.

Ölen innan omtappning.

Vi tog även ett smakprov på ölen i och med omtappningen och smaken var som jag minns fruktig, ganska "klar" i smaken med lite toner av citrus. Mycket kommer dock hända med smakerna under sekundärjäsning ,kolsyrejäsning och flasklagring. Nått som inte var klart dock var ölen i sig, den var väldigt grumlig. Detta är lite oroande för jag kan inte minnas att en av mina öl varit såhär grumlig vid omtappning. Lite ironiskt är även att detta är första gången nånsin som Protafloc har använts i koket. Men ölen klarnar förhoppningsvis under sekundärjäsningen.

Grumlig men god.

Oktoberfest Alen omtappad och klar.

1 kommentar:

  1. Jo det är ju trevligt med större volymer men jag kommer nog hålla mig till 10-15 liter mestadels, framför allt när man experimenterar är det ju tråkigt om en större mängd öl blir kasst. Går ju att brygga dem goda ölen flera gånger!

    Apropå grumligheten i din veteöl så har jag läst nånstans att upp till 40-50% vetemalt så får man oftast väldigt stort bidrag till grumlighet i sitt öl men över 40-50% så blir det klart av nån anledning som jag inte kommer ihåg nu :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...