måndag 21 mars 2011

Kiwi Pale Ale: Provsmakning

Nu jävlar är den kolsyrad, skönt! Var lite orolig när jag öppnade första flaskan efter två veckor att det var något lurt på gång, men nu har den jäst ut sockret och ölen är kolsyrad och smakar helt annorlunda jämfört med förra provsmakningen.
Kiwi Pale Ale

Aromen är fruktig men ganska tam trots torrhumling, lite kryddig doft med men mest av allt fruktig. Smaken är lite fruktig men ganska tunn, en påtaglig smak av alkohol lite vodka nästan, eftersmaken är lite barrig. Den är inte alls så fruktig som jag hade tänkt mig, ville ju ha den full av tropiska frukter och massor av arom. Detta är en öl som är lättdrucken men som inte riktigt blev vad jag ville att den skulle bli. Jakten på en god APA fortsätter alltså, får grubbla på vad jag kan ta med mig från denna öl.

1 kommentar:

  1. Min APA blev också aningen tunn, beroende just på att temperaturen sjunkit ner mot 62 grader vid mäskningen. Men jag tyckte maltbasen med en kombination av Pale ale, crystal 10 och crystal 100 (totalt lite mer än 10% av de 2 sistnämnda) var väldigt behaglig. Jag tittade på ett klonrecept av Sierra Nevada Pale Ale där de använde Crystal 30, så jag blandade vad jag hade till samma färg och är nöjd med resultatet. Sen tycker jag att 30 i IBU är i minsta laget för en APA. Det låter som att du fått till fruktigheten, men skulle behöva lite mer bitterhumle. Jag har ingen koll på Ny Zeeländsk humle, men körde själv med Cascade och Amarillo i ungefär samma schema som du förutom att jag hade mer bitterhumle och lite mer vid boil-out. Däremot skippade jag torrhumlingen. En väldigt frisk och god session-beer med mycket citrus, gräs och passionsfrukt blev resultatet.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...