tisdag 20 december 2011

Lite random pyssel, provsmak av förra årets julöl

Lite random pyssel idag. Börjar med slånbärslikören som blandades idag, hade hällt av spriten från bären och fyllt upp med socker runt bären för några dagar sedan och idag blandade jag den osötade spriten med sockerlösningen och silade bort slånbären. Det smakade riktigt sött och gott, lite kryddig nästan med massor med vanilj. Jag har aldrig smakat slånbär innan så vet inte om det är så slånbär brukar smaka! Men riktigt gott och lyckat var det, inget man dricker mycket av då det är rätt starkt och sött. Fin lila/rosa färg var det med! 
Slånbärslikören!
 Smakade även en julöl från förra året och blev ganska besviken. Aromen var lite syltad apelsin, kryddigt men också stall (på ett inte så bra sätt) och ek. Smaken var väldigt tunn men dominerades totalt av ekningen som smakar lite som gammalt stall. Lite belgisk smak fanns där med och kanske lite smörkola på slutet.
Ölet var dock helt klart vilket var häftigt. Dock så har den tappat massa karaktär och blivit helt dominerad av eken nu, den var helt klart bättre förra julen. Väldigt tråkigt då jag trodde denna skulle lagras väldigt bra!

Jag skrev när jag provade denna i april: "Nått som jag tänker på denna gången är att den smakar väldigt mycket mer ek än när den var färsk, vet inte om eksmaker kommer fram mer och mer av lagring?". Svaret på den frågan verkar vara ja, eksmakerna kommer definitivt fram mer och mer med lagring! Framför allt tror jag det är på grund av att andra toner dämpas med lagringen men att eksmakerna är ganska konstanta.
Midvinterale, förra årets julöl!
 Sedan satte vi dit etiketterna på årets julöl, Karin hjälpte till och "mjölkade" dit etiketterna. Så mycket smidigare än att använda limstift! Etiketten ser ni nedan, hoppas att släkten kommer uppskatta denna öl till julbordet. Det kommer jag göra i alla fall!
Karin "mjölkar" dit etiketter. 
Etikett till årets julöl


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...