måndag 6 maj 2013

Dubbel bryggdag: En blond och en American amber ale

I går (söndag) kom Henrik och Bill hem till mig för att brygga två öl. Bill ska flytta hem till Australien och tanken är att dessa öl ska serveras på någon slags hejdå-fest. En belgisk blond och en amerikansk amber ale på extrakt skulle bryggas. Jag har aldrig bryggt två öl samtidigt och som väntat blev det lite kaos, men inte så mycket som jag faktiskt trodde det skulle bli. Jag känner att det här inlägget kommer bli ganska rörigt, det blir det när man ska göra flera saker samtidigt.
Bill krossar malt
Vi börjar med den belgiska blonden, som av nån anledning inte hamnade på så många bilder. Den skötte sig själv liksom. Receptet ser ni nedan. Denna hämtar väldigt mycket inspiration från Jamil's spalt om just belgiska blond i senaste Brew Your Own Magazine. Försöker med en simpel maltkomposition, jag har har bestämt att inte krångla till det så mycket nu. Varje ingrediens ska ha ett syfte och vara genomtänkt. Pilsnermalt som basmalt, vill ha ett riktigt crisp öl. Maris Ottern är där för att pilsnermalten tog slut! Vetemalten för att ge skumstabilitet och kanske lite munkänsla. Sockret är där för att boosta upp OG, ge ett torrt öl och för att det "ska" vara där i en belgare. Endast bitterhumle, jästen får sköta aromen. Vattenjusterade för att få ett balanserat öl. Jästen är lite random, har ingen bra koll på belgiska jäststammar. Denna var en av de rekommenderad i Jamil's spalt och efter lite googlande verkade den lättjobbad

White Gaussian Blonde
Batch Size: 18 liter
OG: 1060
Est. Bitterness: 27 IBU
Est. Color: 8 EBC
Est. Alc: 6.9%
Effektivitet: 73%
Total Mängd Vatten (BIAB): 24 liter

Maltkomposition
3,12 kg Weyermann Pilsner (70%)
0.67 kg Maris Otter (15%)
0.22 kg Vetemalt (5%)
0.44 kg strösocker (10%)

Humleschema och annat
60min - 22g Mt:Hood
20min - ½tsk jästnäring
            ½ krm protafloc

Vattenjustering
0.4 tsk Gypsum (Mäsken)
2.64 tsk Kalciumklorid (Mäsken)

Jäst
Wyeast 1762 - Belgian Abbey II (ingen förkultur, smackad 1.5 dag innan)

Annan info
Mäskade 90min vid 66-65°C.
OG blev lite sämre än vad jag tänkt mig, av nån anledning fick vi ut 2 liter mer vört än jag tänkt mig.

Härligt med protein (tror jag) när koket börjar, måste vara pilsnermalten?
Sjukt ljus färg på blonden!
Övervakar hävertandet.
Flyttar vörten från kastrullen till jäshinken med hävert.
Om vi går över till amber alen på extrakt då. Denna är lite svår att skriva ner "exakta" värden på, vi kokade i två kastruller t.ex. och fyllde på med kokande vatten då och då för att det kokade bort så mycket. Framförallt vilken IBU ölen hamnade på känns väldigt slumpmässig. Tappade vörten direkt på jästkakan från min senaste APA, det började tokjäsa efter 2 timmar redan. På kvällen kolade jag som tur var till jäshinken, då var det på väg jäst upp ur jäsröret, detta trots att det är 16 liter i en better bottle på 19 liter! Fick ghetto-modda ihop en blowoff tube, har aldrig behövt det innan. Fick kapa min flaskfyllare och trä på en slang på den och sen ner med den istället för vattenlåset. Kolla bilden nedan på kaoset jag vaknade till på morgonen, jäklar vilken fart det var i denna jäsningen!


Incoherent Amber Ale 
Batch Size: 16 liter
OG: 1066
Est. Bitterness: 50-70 IBU (svårt att säga, kokade i två kastruller osv)
Est. Color: 33 EBC
Est. Alc: 6.8%

Maltkomposition
2,5 kg Spraymalt Extra Light
100g Carafa II
100g Carared
200g Pale Crystal

Humleschema och annat
FWHP - 14g Nugget
20min - ½tsk jästnäring
            ½ krm protafloc
15min - 30g Galaxy
5min - 30g Galaxy
-5min - 20g Nelson (väntade ett tag efter vi slagit av värmen och lät sista givan ligga i circa 30-40min innan vi började kyla)

Vattenjustering
1 tsk Gypsum (koket)

Jäst
Tappade vörten direkt på jästkakan från min senaste APA. 
Wyeast 1332  - Northwest Ale.

Annan info
1.5kg av extraktet åkte i från början.
1kg av extraktet åkte i sista 5-10 minuterna (blev lite kaos, skulle vara 15min)
All malt stöptes med från kallt vatten tills vattnet blivit circa 70°C
Krossade malten väldigt fint.


All malt som skulle stöpas
Henrik håller koll på tempen.

Jag tar upp den stöpta malten.
Överfulla kastruller.
Färgen på american amber alen.
Jästkakan vi pitchade direkt på, väldigt mycket jäst!
Kaoset jag vaknade till, vilken jäsning + den ghetto-moddade blowoff tuben.
I övrigt så tappade vi också över min Nelson APA på sekundär med 80g Nelson som torrhumle. Här nedan kommer lite bonusbilder från bryggdagen, märker att det här inlägget är ganska kaosartat men det speglar bryggdagen i den meningen. Bonusbilder på fläskpannkaka som vi gjorde med maltextrakt! Ta ditt vanliga pannkaksrecept, släng i typ en halv deciliter spraymalt och förgrädda 2 paket bakontärningar med "lite" smör innan ni slänger i pannkakssmeten. Skitgott! 


Humle till dom två ölen. Övre raden till Amber Alen och nedre till blonden.

Ghetto-moddar ett pannkaksrecept

BACON! BACON!
Humle.
Bill smakar på kaviar. 
Don't fear the foam!
Humle på starsan. Så går det när man tappar om på sekundär och ska torrhumla. 
Extra bonusbilder, hur man syresätter vörten:




Klar!
 Nytt rekord för mig, har aldrig haft tre öl på gång samtidigt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...