måndag 17 januari 2011

Propagera Jäst, Dag 4

Idag, fyra dagar efter att förkulturen sattes var det dags att mata jästen lite. Jag har under de fyra dagarna snurrat runt innehållet i e-kolven så ofta som jag gått förbi den. Som ni ser på bilden nedan så ser man att det sedimenterar lite jäst om man låter e-kolven så orörd ett tag. Var lite svårt att fota men det är en ring runt botten med jäst.
Sedimenterad jäst

Jag mätte upp 13 gram ljust spraytorkat maltextrakt och 1dl vatten och kokade detta i ca 5min. Sista minuten la jag på locket för att desinfektera detta. Kylde sedan i ett vattenbad i diskhon och tillsatte vörten till e-kolven och skakade om.

Kokar vört.

Kyler vört

Tillsatte vörten till e-kolven.

Passade även på att lukta på kulturen och vilken förvåning det blev, det luktade precis som hjortron. Då menar jag inte att det hade ton av hjortron utan om jag skulle blunda och lukta på detta så skulle jag gissa att e-kolven var fylld med hjortronsylt och inte jästkultur. Hoppas att jästen mår bra och att det inte är tecken på en infektion eller liknande, det får tiden visa.

2 kommentarer:

  1. Ser smaskigt ut tycker jag. Har spanat in din blogg ett tag nu, jobbar på att sätta upp mitt eget All-grain bryggeri här hemma och hämtar all inspiration jag kan. Kul att du inkluderar en hel del bilder, det gör det lättare att förstå hur andra gör det.

    BTW: Var inne på Öl Republiken i lördags och spanade in vad som fanns på tap, såg en kille som var väldihgt lik dig... var det du?

    SvaraRadera
  2. Trevligt att du uppskattar bloggen! Alltid kul att få lite pepp att fortsätta blogga!

    haha japp det var jag! Det var väldigt bra utbud på tapp vid detta besök tyckte jag! Amarillo och Bigfoot är några av dem bästa öl jag vet!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...