torsdag 13 januari 2011

Propagera Jäst, SN Pale Ale

Jag älskar Sierra Nevada Pale Ale och Sierra Nevada Torpedo IPA. Nästa öl som kommer bryggas är en pale ale, receptet är inte riktigt klart än men tanken är att fruktigheten i ölet ska maxas utan att besken ska bli för påtaglig.

Till denna öl tänkte jag försöka propagera lite jäst från Sierra Nevada Pale Ale. Tänkte i detta inlägg beskriva hur jag går till väga. Allt som jag skriver i denna tråden gjorde jag igår kväll, detta kan vi kalla dag 1.

Jag vill ha en skön miljö för jästcellerna att börja sitt nya liv i, alltså tillräckligt med mat men inte för mycket. Börjar med en ganska låg sockerhalt, SG 1019 ungefär är vad jag satsade på. Har man för högt SG kommer jästen få det kämpigt att komma igång. Jag mätte upp 10 gram socker i en e-kolv och tillsatte 2dl ljust spraytorkat maltextrakt.

Maltextraktet mättes upp.

Jag kokade detta sedan på spisen i ca 10 minuter på ganska låg värme, inget stormkok. Jag tycker att e-kolven är ordentligt decinfekterad av detta, ganska smidigt att kunna koka direkt i e-kolven och slippa decinfektera en behållare.

Sjyst att man kan koka direkt i e-kolven.

Kylde sedan e-kolven i vatten, man får vara försiktig och inte använda iskallt vatten på en gång för då spricker antagligen e-kolven. När lösningen sedan blivit kall så öppnade jag två Sierra Nevada Pale Ale, en till mig och en till min flickvän. Tog den sista lilla skvätten i flaskorna och hällde i e-kolven, tog även lite vatten i botten på flaskorna och svängde runt flaskorna lite och hällde även detta i e-kolven.

Det tyngsta jobbet, dricka upp bärsen.

Förhoppningsvis kommer det igång en liten jäsning rätt snart. Tänker mata jästen med mer maltextrakt så fort det blivit lite aktivitet.

Bara vänta på det första "pluppet".

5 kommentarer:

  1. Intressant det här med jäst! Hade också tänkt propagera (från SN faktiskt) till min nästa öl, och kanske även NZ IPA jag tänkte brygga efter det. Hur stor E-kolv har du? Klurar på vilken jag ska köpa själv..

    SvaraRadera
  2. Jag har 1 liter, den är i minsta laget faktiskt. Plus att botten är konkav på den. Har funderat på att bygga en magnetomrörare och då komme ju denna e-kolv inte att fungera.

    SvaraRadera
  3. Förresten så blir det mest NZ-humle i pale alen. Riwaka och Rakau. Men kanske slänger i lite cascade och/eller chinook med.

    SvaraRadera
  4. Rakau är en sort jag ser fram emot att testa. Vänlige meddela resultat :D

    SvaraRadera
  5. Vad bra att du sa det, hade också tänkt bygga en omrörare. Tänkte att 1l kanske skulle räckt för min batchstorlek med omrörning, men får tänka om då..

    Riwaka och citra tänkte jag köra i min NZ, rakau låter spännade. Håller med Martin, ser fram emot ditt resultat :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...