måndag 14 februari 2011

Torrhumling av NZ Pale Ale

Idag var det dags att torrhumla NZ-pale alen. Följande tillsattes till jästunnan, observera att ölet inte kommer tappas om på sekundär:

23g Riwaka
20g Rakau
Såhär förvarar jag min humle i frysen.

Väger upp humlen.

Tillsätter humlen till jästunnan.

Allt hamnade ovanpå ölen.

Som ni ser på bilden ovan så hamnade all humle ovanpå själva skummet på ölen. Jag orkade inte desinfektera någon slev så jag syndade lite, snurrade runt jästunnan försiktigt tills humlen fått kontakt med ölen. Är väl inte så himla bra att göra så, frigjordes en hel del kolsyra och en del av jästkakan virvlade upp.


5 kommentarer:

  1. Följer detta med stor spänning, min nästa öl ska ju också bli en nya zeeländare, fast med Riwaka och Motueka som det lutar. Ser lite dåligt på bilden, är det skum på ytan av ölen?

    SvaraRadera
  2. Det är skum och jästrester, om du klickar på bilden får du en mer högupplöst version av den. Ska du göra en APA eller IPA med dem humlesorterna?

    SvaraRadera
  3. Ok, inför min torrhumling läste jag runt en del och tydligen får man sämre utbyte från humlen om man har mycket jäst kvar i lösning. Ska vara nått med att oljorna binder till partiklarna och faller till botten, men vem vet.
    För min del blir det ett mellanting, en humlearomatisk IPA :) Inte superbesk, men lite tuffare än min APA.

    SvaraRadera
  4. Ser ut som att jäsningen fortfarande är ordentligt igång på den där bilden. När man torrhumlar i primären så brukar man normalt vänta tills den värsta jäsningen är över... Men jag vill gärna tillägga att den bästa torrhumlade öl jag bryggd torrhumlades under hela primärjäsningen - torrhumlen slängdes i tillsammans med jästen!

    Den uppvirvlade jästen lägger sig igen på nolltid, så det är inget att oroa sig för. Och vad skulle problemet med att en del kolsyra lämnar ölet vara? Det innebär väl bara att "koldioxidlocket" ovanför ölet späs på.

    SvaraRadera
  5. Att kolsyran lämnade ölen gör ju att jag får svårare att veta hur mycket kolsyra som är bunden när jag ska flasktappa sedan. Tänker mig att om jag skakar ur för mycket kolsyra nu så kommer ölet bli underkarbonerat om jag uppskattar mängden socker som behövs som vanligt.

    Jag tror inte jäsningen är i gång faktiskt, har varit dött i vattenlåset i flera dagar nu. Det är mer typ "stelnat skum" och jästrester som ligger på ytan.

    Med att virvla upp jästen är jag orolig att den får liv igen och att jag kommer få autolys.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...