söndag 22 januari 2012

Tappning av Mulder

Jag bryggde denna öl i slutet av september, det är fan helt galet. Jag har bävat inför att tappa den, den har haft någon konstig hinna på sidorna av jäshinken. Den har alltså stått i fyra månader på sin jästkaka, jag tappade aldrig om till sekundär. Autolys? Well jag kände inga tecken på det när jag tog ett smakprov nu när jag tappade om den. 
Att tappa öl på flaska är den del av bryggningen som sätter käppar i hjulet för mig, hade det inte varit ett sånt helvete hade jag bryggt mycket mer. Jag bävar alltid inför det och skjuter upp det fast att jag vill smaka ölen så fort som möjligt. När det blir som med denna öl, att jag tror att den kan ha blivit dålig, så blir det ännu jobbigare. 

Hur som helst, ölet tappades idag på 1st partyfat och 10st halvlitersflaskor. Jag hade tänkt primma ölet med 6g socker per liter, men jag trodde jag skulle få ut 12 liter. Dock så var det som sagt ett skumt lager på sidorna av jäshinken (se bild nedan) samt små konstiga öar med en väldigt tunn hinna på ytan (se bild nedan igen) vilket gjorde att jag fick lämna två liter öl i hinken. Därför blev det på tok för mycket socker, hela 7,2 gram socker per liter! Det kommer bli mycket kolsyra med andra ord! Hoppas att säkerhetsventilen på fatet håller vad den lovar så att jag inte får ett exploderande fat i garderoben!

En teori som jag har om hinnan på sidorna av jäshinken och den konstiga ytan är att det är dinklet jag använde i ölen som har ställt till det. Jag har inte läst så mycket om folk som använt dinkel och det är första gången jag själv använder det. Det är ju nästan 19% dinkel i ölen! 

Här kommer lite bilder.
Partyfatet desinfekteras med starsan 

72 gram socker, räknat till 12 liter men det blev bara 10 liter! För mycket med andra ord. 
Tappade över från jäshinken till min kastrull, tycker det är smidigt att desinfektera den genom att koka  nån liter vatten. 

Hittade en sprayflaska och fyllde den med starsan, något jag lärt mig av Martin. Så sjukt smidigt!
Här ser ni den skumma hinna, ölen är det det mörka partiet mellan skitranden och det ljusare partiet. 
 
Ytan på ölen, lite skumt ser det allt ut!
Flaskorna, jag glömde fota fatet när det var fyllt.
Jag tänker nog låta ölen stå minst en månad innan jag öppnar en flaska, jästen är nog redigt trött vid det här laget så det kommer nog ta sin lilla tid att bilda kolsyra!

5 kommentarer:

  1. Synd att du låtit ölet ligga så länge. Måste ha tappat en hel del i humlesmaken. Vad fick ölet för FG?

    SvaraRadera
  2. Brukar det inte gå till ungefär såhär när något nytt uppfinns av misstag?

    SvaraRadera
  3. Hej! Vet att jag är sent på bollen, men jag tappade en RIS som stått i ca 2 månader i jäshink (sekundär) igår.
    Hade också fått en yta av någon vit/genomskinlig hinna, samt en beläggning på sidan av hinken. Googlade som en tok och detta var det som liknade mest. Tyckte att min luktade ganska skarpt, dock svårt att avgöra om det var något fel eller bara hög alkohol och mycket mörka maltsorter som gav doften. Smaken var ganska ok.
    Hur blev din öl i slutändan?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...