tisdag 6 juli 2010

Brewing TV och Hallonölen

Jag tänkte passa på att rekommendera Brewingtv (http://www.brewingtv.com/) för er som har lyckats missa denna underbara webshow. Skönt med bryggvideos som är filmade i hög upplösning och med hög kvalitet på materialet, till skillnad mot dem youtube-klipp jag tidigare ögnat igenom. Jake Keeler och Micheal Dawson gör ett bra jobb som hosts för showen och jag har fått massor av inspiration av de 9 episoder som hittills publicerats. Jag hade egentligen tänkt skriva om Brewingtv innan men jag väntat lite eftersom det för några dagar sedan trillade in två brewingtv-tshirts i brevlådan, se bilden nedan.


Brewingtv fans!

Nu till dagens huvudhändelse: Jag och Christofer premiärsmakade en varsin flaska av Flykten, våran amerikanska hallonveteöl. Jag har ju nämnt tidigare att våran IPA inte jäst tillräckligt med kolsyra än och att jag är lite orolig över hurvidare denna kommer utvecklas till en bra öl eller inte. Så det var med en lättnad vi öppnade första flaskan av hallonölen med ett rejält pys! Ännu än lättnads suck när vi hällde upp ölen på glas och fick en rejäl skumkrona.

Flykten, Amerikansk hallonveteöl.

Nu till hur ölet kändes. Aromen var hallon och mycket hallon såklart, väldigt frisk och syrlig arom. Smaken syrlig, nästan lite åt lambic hållet. Lite tunn smak men lyftes fram av kraftig kolsyra. Ingen alkoholsmak alls lös igenom, är endast 4% alkohol. Det var faktiskt ett riktigt gott öl, har inga referenser att jämföra med då jag inte druckit något öl alls med hallon i men jag är helt klart nöjd med hur ölet blev. Har fått många kommentarer av vänner att jag är lite smått galen när jag berättade om planerna att brygga ett hallonöl så det känns rätt bra att ölet blev riktigt bra. Jag och Christofer kunde dock konstatera att det som saknades lite var eftersmaken, smaken dog ut ganska fort. Om vi brygger detta öl igen så kanske man antingen kan öka på smak eller bitterhumlegivan lite eller testa med en riktigt veteölsjäst och inte en alejäst som vi använde denna gång. För att sammanfatta det hela så är jag riktigt nöjd med ölen, passar nog riktigt bra varma sommardagar.

3 kommentarer:

  1. Härlig färg på hallonölet. Ser gott ut!

    Basic Brewing Video är också ganska bra: http://www.basicbrewing.com/index.php?page=video

    SvaraRadera
  2. Housepainter jag kan verkligen rekommendera att blogga, att skriva ner det man gjort i ord är väldigt bra när man sedan vill gå tillbaka och kolla hur man gjorde när man bryggde en viss öl. Sen tänker man efter extra och får nya idéer just när man sitter och skriver. Sen är det ju alltid trevligt att dela med sig av sina erfarenheter och tankar till andra hembryggare!

    Jonte det var väldigt gott öl faktiskt, iof har jag aldrig druckit nått hallonöl innan men mina smaklökar gillade det! Passade även de andra som provade ölet när vi kollade på Holland-Uruguay i smaken.

    Tack för tipsen på andra videos, jag ska kolla in dem när jag får lite tid!

    SvaraRadera
  3. Vi fick dem pga av bloggen och lite annat. Vill du ha en så kan du säkert hitta någon snäll hembryggare på något amerikanskt forum som kan beställa en och skicka vidare till dig.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...