måndag 5 juli 2010

Propagera Jäst 4

Nu är det snart dags för bryggdag! Två dagar kvar för att vara mer exakt. Så det är högt tid att väcka jästen till liv igen. Jag kokade 110g maltextrakt med 3dl vatten i ca 5min och sedan kylde jag detta snabbt i diskhon med kallvatten och några kylklampar. Ekolven med förkulturen åkte ut ur kylskåpet, jästen hade flockat sig rejält på botten. När vörten var kyld tillsatte jag den till ekolven och skakade om kraftigt.

Sedimenterad jäst

Kylning pågår

Totalt sett har jag nu en volym på ungefär 8dl och på en höft uppskattad borde OG ligga på ca 1050 efter att jag tillsatt vörten idag. Detta får nu jäsa ut i rumsteperatur under två dagar och förhoppningsvis finns det tillräckligt med pigga jästceller för att jäsa 10-12 liter öl om två dagar!

Försöker lösa upp jästen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...