söndag 4 juli 2010

Jag lever

Det har varit lite tyst från mig här på bloggen på senaste. Anledning? Nytt sommarjobb och fotbollsvm. Nu börjar ju det sistnämnda tyvärr gå mot sitt slut men det ger mig mer tid att skriva här i alla fall.
I bryggeriväg har det inte hänt så mycket. Smakade på IPA'n som jag och Christofer bryggde och den är fortfarande dåligt kolsyrad och inget skum samt den smakar lite sött, börjar bli lite orolig att den inte ska orka jäsa kolsyra. Vore väldigt konstigt om den inte gjorde det, är runt 5% alkoholhalt, använde ett helt paket torrjäst till 10 liter, ska räcka till minst 25 liter. Jag ger den några veckor till, sen gråter jag.
Jag har införskaffat nya ölglas, vilket jag velat ha länge. Har inte haft några glas jag riktigt gillat att dricka öl ur, har ofta använt vinglas.

Nytt ölglas, från Åhlens.

Det första glaset är det som syns ovan, köpte två st på Åhlens. Kostade inte många kronor, är väl ingen höjdarkvalitet men jag gillar verkligen formen och känslan när man håller dessa glas i handen.

Indirekta loppisfynd

De andra glasen jag fixat hittade min Mamma och min syster på en loppis efter att jag givit dem beskrivning på vilken typ av glas jag var ute efter, se bilden ovan. Dessa glasen är riktigt sjysta! Lite synd att det står "HITAB industriteknik" på dem, men det gör inte så mycket. 4st glas för 20kr! Måste köpa nån belgisk öl och testa dricka ur dessa, känns som det borde sitta som ett smäck!
I övrigt så har jag den uppodlade jästen från Fullers IPA i kylskåpet som väntar på bli bryggd på. Förhoppningsvis får jag, med hjälp av Christofer tummen ur och gör en öl på de rester utav malt och humle som jag har hemma. Har ett recept på g som jag tror kommer bli riktigt bra, blir ytterligare en IPA eftersom jag har rätt mycket humle hemma som jag vill använda upp innan den blir gammal. Tänkte även eklagra och torrhumla denna öl. Jag slänger upp receptet här när jag känner mig nöjd med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...