lördag 24 juli 2010

Lite allmänt

Det har inte hänt så mycket på senaste i bryggeriverksamheten. Men tänkte sammanfatta lite småsaker som har hänt.

Westmalle dubbel

Först så provsmakade jag en Westmalle dubbel för några dagar sedan och har såklart glömt vad den smakade, mer än att den var rätt god. Jag har aldrig riktigt fallit för belgiska öl, kanske är det för att dem aldrig brukar sticka ut riktigt utan de flesta jag provar håller jämn hög kvalitet.

Det största som har hänt inom Chubbs Nanobryggeri är att jag köpt boken How To Brew av John Palmer. Detta måste vara den mest nämnda och citerade boken i hela hembryggarvärlden. Har inte hunnit läsa så väldigt mycket i den ännu men har bläddrat igenom den och det verkar vara en bok som är väldigt bra att ha som brygglexikon.

How to brew, John Palmer

Till sist kan jag nämna att jag besökte Ölrepubliken i torsdags och tog några öl. Jag tog inga foton eller provsmakade särskilt seriöst men det var en öl som stack ut, Närke Slättöl. Den var riktigt god och smakade massor av persika och fläder. Jag har försökt hitta info om hur denna öl är bryggd men har inte hittat nånting alls faktiskt, så om det är någon som har info om denna får ni gärna dela med er.

6 kommentarer:

  1. Närke Slättöl är grym! Vad jag vet så är den bryggd med enbart pale ale malt och chinookhumle.

    Har du testat deras Camarillo? Samma koncept fast med Amarillohumle istället? Också väldigt god.

    SvaraRadera
  2. Nope jag har inte smakat Camarillo, får se till att göra det. Bara Chinook låter lite konstigt, har iof inte använt denna humle hittills men jag trodde inte den hade så starka persika/flädertoner som man kunde känna i detta öl.

    Konstigt att det inte finns någon info om deras öl annat än etiketterna på hemsidan.

    SvaraRadera
  3. Misstänker att de har kört med "late-hopping" för att få ölen så humlearomatisk och utan tokbeska.

    SvaraRadera
  4. Jag hittar ingen info alls om att chinnok skulle ha en uttalad persika/fläder arom, vilket man kände tydligt i Närke Slättöl. Snarare så verkar Chinook beskrivas som röking och kryddig. T.ex. så beskrivs den på SHBF's wiki som "tung kryddig arom, kraftig mångsidig beska humle".

    Tycker det är väldigt konstigt att det inte finns någon info alls att hitta om denna öl där ute. Kanske borde kontakta bryggeriet.

    SvaraRadera
  5. http://www.olkultur.com/2009/03/narke-slattol.html

    http://doublebastardbeerblog.wordpress.com/2009/04/15/single-hop-beers/

    http://www.beerwell.se/2009/03/bryggeribesok-med-svenska-olframjandet.html

    http://studentnatt.se/bloggar/olstudenter/2010-04-12/linkoping_beer_expo/

    Några länkar ;)

    SvaraRadera
  6. Åfan! Där ser man! Tack så mycket för länkarna. Jag ska brygga ett öl till en "oktoberfest" och det kan hända att det blir rätt inspirerat av slättölen!

    Vet du vilken jäst dem använder sig av? Känns som den måste bidra en hel del till smaken.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...