torsdag 8 juli 2010

Kaosbryggning av Paul IPA!

Ojoj, det blev lite krångel idag! Har äntligen fått ölen i jästunnan och städat upp allt, men det var rätt mycket som gick lite snett. Men jag ska börja från början.
Idag efter jobbet kom Christofer hem till mig för en planerad bryggkväll. Det som skulle bryggas var Paul IPA, döpt efter bläckfisken Paul som är grym på att spå utgången i tysklandsmatcher. Jag börjar med att presentera receptet så som det blev efter lite tweakande, första missen i dagens bryggning var att jag hade missbedömt mängden av några ingredienser som fanns hemma:
Info
Batch Size: 10 liter
OG: 1051
Boil Size: ~9liter
Est Color: 16.1EBC
Est Bitterness: 67.7 IBU
Est Alcohol by Volume: 5.0%

Malt
2.60 kg Pale Ale Malt
0.11 kg Crystal Malt 140EBC
0.10 kg Carared.
0.15 kg Strösocker, tillsatt vid 5min kvar av koket.

Humleschema
First Wort Hop - 5g Pacific Gem
30min - 20g Fuggle
10min - 22g Northen Brewer
5min - 25g Pacific gem

Torrhumling: Inte bestämt än, uppdaterar här när det är tillsatt.


Humlegivorna uppmätta och klara!

Jäst
Jäst propagerad från Fullers Indian Pale Ale. Förkultur, 8dl.

Mäskning
60min runt 66°C
Tillsatte 9 liter vatten och höll det runt 66°C i 1h.

Mäskning 1h vid 66°C, råkade bli 67°C i början

Jag håller koll på lakvattnet.

Lakning
Höjde temperaturen till -okänt-, termometern pajade den visad att temperaturen gick ner 3° när vi tillsatte 1liter kokande vatten, miss nummer två. Vi satsade i alla fall på runt 72°C. Vi återförde första litern vört och sedan tappade vi ut ungefär 3 liter och tillsatte FWH-humlen och började värma dessa 3 liter. Samtidigt hällde vi på 3 liter näst intill kokande vatten i mäskkärlet och om man vågar lita på att termometern kom igång igen så hamnade vi på runt 74°C efter omrörning. Vi lät detta sitta i 5min innan vi återförde första litern och tappade ut resten av vörten.

Första lakningen, med FWH!

Här kommer vi till miss nummer tre, våran kastrull blev full! Och detta innan vi tappat ut all vört. Vi fick köra en liten 3 liters kastrull på sidan där vi tappade ut de ca 2 liter vört som fanns kvar i mäskkärlet. Tog även över lite av FWH-humlen till den lilla kastrullen.

All vört fick inte plats i kastrullen! 2 liter fick kokas på sidan i en mindre kastrull.

Kokningen
Kokningen gick ganska smidigt, förutom att vi glömde gjort rent filtret till spisutsuget. Så det bildades massor av vatten från all förångad vört som sedan droppade ner i kastrullen när vi glömde torka av filtret stup i kvarten med hushållspapper. Vid 30min hade vörten i båda kastrullerna reducerats till den grad att vi kunde hälla i vörten från den lilla kastrullen i den stora. Vi fyllde även på 2 gånger med kokade vatten efter detta för att hålla konstant nivå i kastrullen. Vi tillsatte strösockret tillsammans med sista humlegivan, dvs när det var 5min kvar av koket.

Massor med humle efter 5minuters given

Kylning
Kylningen gick smidigt, kylde med kallvatten och isklampers i diskhon. Vi kylde bara till 30°C eftersom vi skulle späda till 13 liter trodde vi.

Efter kylningen silades humlen bort

Övrig Diskussion
Nu kommer vi till dundermiss, miss nummer fyra. Jag hade räknat med fel effektivitet i mäskningen, vi brukar ligga på 60-65% och jag hade råkat räkna med 75%. Så ett planerat OG på 1051 för 13liter kunde vi glömma, vi fick dra ner på volymen till 10 liter. Vi spädde och mätte OG 3 gånger tills vi hamnade på just 1051 som var vårat mål.
Efter att vi spätt vörten till önskat OG så vispade vi rejält med en balongvisp för att syresätta vörten och sedan tillsatte vi förkulturen på ca 8dl med jästen jag propagerat från 3 flaskor Fullers Indian Pale Ale.

Förkulturen tillsätts

Så vad ska man säga om dagens bryggning, det blev massa kaos, brukar alltid skriva ner massor med exakta mängder av saker man tillsätter under t.ex. mäskningen eller lakningen. Men eftersom så mycket saker krånglade idag och det blev en hel del höftning, framför allt när termometern la av så blev det nästan ingen info om bryggningen nerprintad idag. Sen blir jag lite orolig när termometern hoppar ner 3°C när vi tillsätter 1liter kokande vatten, hur rätt var vi i temperatur innan? Visade termometern rätt då? Det kan ha varit helt åt skogen i temperaturer under hela mäskningen! Måste köpa en till termometer så att man har nån slags referens. Samma sak borde jag kanske göra med hydrometer, tänk om den jag äger är felkalibrerad!
Nu till mer pinsamheter, vi brukar ju ligga runt 60-65% i effektivitet, jag har räknat lite nu efteråt och kommit fram till att vi nog låg på 53% effektivitet idag. Kasst!
Men men, lite positiva saker får man väl klämma ur sig. Christofer börjar få bra koll på bryggprocessen detta är tredje ölen vi brygger tillsammans. Vi arbetade bra som ett team idag och bryggningen tog ca 4.5h och eftersom vi båda var duktiga att diska hålla undan under bryggningens gång så kändes arbetet ganska lätt ändå, när jag tidigare bryggt själv är jag helt slut efter en bryggdag. Bonus var att vi på dessa 4.5 lyckades käka våfflor och finn crisps med!

Christofer på våffelpaus!

Det finns två saker som jag känner att begränsar oss väldigt mycket just nu, det första är att jag måste få bättre koll på mäskningsprocessen. Min teoretiska grund är ganska vag här och det är extra viktigt att få bättre kontroll på detta nu när vi har börjat köra All Grain istället för Partial Mash, det vill säga vi använder oss inte av något maltextrakt längre. Den andra saken som begränsar oss är att vi bara har en 10liters kastrull. Det finns planera på att uppgradera till en kastrull på 19-23 liter men först måste vi bygga en kylslinga för att kunna utnyttja en större kastrull, det skulle helt enkelt inte gå att kyla den mängderna i diskhon.

Under bryggningen smuttade vi självklart på vårat hallonveteöl!

Så, om några dagar när jäsningen avtar kommer ölen tappas om på sekundärjäsning med lite torrhumling, troligen i form av fuggle, kanske cascade och några få gram amarillo som finns hemma. Detta ölet har trots alla kaotiska felsteg på dagens bryggning potential att bli en riktigt god IPA! Så jag ser fram emot att om några veckor få provsmaka första flaskan av Paul IPA.

1 kommentar:

  1. Kaosbryggning är bra gejer :) Att bygga egna kylslingor är inte speciellt krångligt och vår kyler (med omrörning) runt 24-25 liter från kokande till rumstemperatur på ca 5 minuter. Ett hett tips är dock snabbkopplingar på slangarna. Det slits rätt ordentligt annars.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...