onsdag 14 april 2010

Begränsningar

Mitt bryggeri har fått prefixet nano av en anledning. Jag har varken resurser eller vilja att brygga på en stor skala utan ämnar mer att lär mig mer om ölbryggeriets ädla konst än att spotta ur mig så många flaskor öl som möjligt. Det är inte bara bryggvolym som begränsar mitt hemmabryggande, jag tänkte här lista de främsta begränsningarna och förklara lite vad det innebär för mitt bryggeri.

1. Utrymme
Jag bor i en etta på 46m2 tillsammans med min flickvän. Jag har ingen plats att förvara utrustning på så jag försöker hålla nere både antalet och storleken på min bryggutrustning. Det här är anledningen till de flesta av de följande begränsningarna.

2. Temperatur
Jag har ingen extra kyl hemma och ingen plats för en jäshink i den kyl vi har. Detta innebär att jag måste jäsa vid rumstemperatur och får således hålla mig till jäster som är anpassade till denna jästemperatur, dvs alejäststammar.

3. Kastrullstorlek / Spiseffekt
Jag har en 10literskastrull som jag brygger med. 10 liter är precis vad min spis klarar av för att hålla koket "rullande". Detta innebär att jag är begränsad i volym, jag brukar ha en batchsize på 12 liter.

4. Delmäskning
Detta är en följd av punkt 1. Jag har ingen plats för utrustning som skulle behövas för helmaltsbryggning utan får begränsa mig till att använda en viss del maltextrakt. Jag brukar använda mellan 40-50% maltextrakt men försöker minska användningen av det.

5. Flasktappning
Jag äger inga fat och har ingen plats för fat i lägenheten. Jag tappar därför ölen på flaska direkt och låter den kolsyrejäsa i flaskan. Detta innebär att jag får en bottensats i flaskan vilket man inte är van vid från systemets öl, dessutom gör detta att ölen lätt grumlar sig om man är ovarsam när man tappar upp ölen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...