torsdag 15 april 2010

Bryggografi

Vad har jag bryggt hittills? Jag är väldigt färsk som bryggare och har inte hunnit genomföra så många bryggningar än. Med det sagt så får man väl betrakta mig som en novis när det gäller praktiken men i teorin är jag mer erfaren. Jag tänkte här lista de brygder jag har genomfört och tappat på flaska.



Öl:

First ever, American Amber Ale.
Den första ölen jag bryggde. Blev ganska tunn i både kropp, beska och alkoholhalt. Bryggd på både spraymalt och flytande maltextrakt. Delmäskad med Pale Ale malt och Crystal malt. Humlad med Fuggle och Northen Brewer. Jäst: American Ale. Färg: Mörkbrun.

Tvåan, IPA
Andra ölen jag bryggde. Väldigt stor beska. Delmäskad med spraymalt, Pilsner Malt, Pale Ale malt och CaraAroma. Humlad, Late Hoping med Cascade, Fuggle och Northen Brewer. Jäst: California Lager. Smakrik "tungkrullare" med mycket citrustoner. Färg: Lite mörkare bärnsten.



Övrigt

Glögg 2008
Första jag nånsin bryggde. Glögg gjord på svagdricka och de klassiska glöggkryddorna. Jäst med vanlig bakjäst. Smakade jul, inte lika söt som vanlig glögg.

Glögg 2009
Uppföljaren på mitt första bryggeriprojekt. Glögg gjord på svagdricka och klassiska glöggkryddor men blev detta året smaksatt med pomerans och svartvinbärskoncentrat. Jäst: Starkvinsjäst. Smakade mycket gott, ganska alkoholstark men svartvinbärssmaken försvann helt kryddorna.

Päronvin
Misslyckat päronvin gjort på vinjäst, vatten, socker och skivade päron. Använde på tok för mycket vatten och socker och för lite päron. Skulle man göra detta lyckat skulle man behöva använda endast saften från päron och inget vatten. Smakade jäst och alkohol med en eftersmak av ingenting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...