torsdag 22 april 2010

Tankar om nästa öl

Jag gillar Indian Pale Ales och jag gillar humlesorten Cascade. Jag gillade Oppigårds Amarillo Spring och jag tycker öl som har en intensiv röd färg är förbannat snygga! Egentligen var tanken att nästa öl skulle bli ett hopkok på de rester från andra bryggningar jag har hemma men jag har tänkt om, bättre att lägga tid på nått jag verkligen vill brygga.

Jag tänkte använda favorithumlen Cascade och den för mig nyupptäckta Amarillon, jag tänkte satsa på att få ett rött öl med stor kropp och en hel del maltighet och sötma. Ölet ska vara tydligt humlat och ha både stor smak och arom från humlesorterna, för att uppnå det tänkte jag köra på enbart late hopping och inte använda någon bitterhumle alls. Alkoholhalten tänkte jag försöka lägga på runt 7%. Det jag vill brygga kan alltså beskrivas som en röd IPA med en hel del restsötma och mycket humlesmak.

Jag och min gode vän Christofer har planer på att bygga ett mäskning/lakningskärl baserat på en kylväska så jag väntar nog med att brygga ölet tills vi fått tummen ur och byggt ihop det projektet.

3 kommentarer:

  1. Röd IPA är riktigt gott. Man kan humla lite hårdare eftersom man har en större maltig grund som balanserar upp det hela. Bryggde en röd IPA med rågmalt i mars (http://kvasr.blogspot.com/2010/03/rod-rag-ipa-recept-och-bryggning.html) som blev riktigt bra. Använde Perle-humle som dominerande aromhumle, vilket inte var optimalt för den här typen av IPA dock. Ska brygga den igen med amerikanska humlesorter för aromen när den första batchen är slut.

    SvaraRadera
  2. Jeflar 91 IBU :) Jag hade tänkt landa på 65 IBU ungefär. Lutar åt Carared, Caraaroma och Aromatic Malt som specialmalt med störst andel Carared. Jag kan tipsa om Cascade nästa gång du brygger ditt recept, min favorithumle!

    Såg att det var rätt mycket Råg i ditt recept hur påverkade det smaken?

    SvaraRadera
  3. 91 IBU är verkligen tungkrullande beska, men ölen är faktiskt förvånansvärt balanserad. Som sagt, med en maltigare grund kan man vara mer generös med humlegivorna.

    Rågmalt ger en lite kryddig torr avslutning på ölet smak. Passar väldigt bra i IPA, men kan också användas för att balansera upp stora mängder karamellmalter. Passade alltså utmärkt i min röda råg-IPA :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...