torsdag 22 april 2010

Tjyvsmakning av Diskant

Kunde inte hålla mig! Fick bli att smaka på Diskant idag! Även om den bara stått och kolsyrejäst på flaska i 4 dagar så var det ett rejält pys som hördes när jag öppnade kapsylen. Det hade bildats ganska mycket kolsyra så om en vecka kanske jag ska kalla ölet för färdigt!

Provsmakning av Diskant

Jag och Karin sitter nu och försöker komma på vad ölet smakar och luktar. Ingen av oss har några kunskaper om att prova smaka öl och ännu mindre av att hitta liknelse för smakerna. Ölet är bärnstensfärgat och lite grumligt. Aromen är svårdefinierad, lite åt mandel äpple och höhållet nästan lite cider över aromen tycker Karin. Smaken är stram till en början och sedan kommer en tydlig röksmak och kanske en liten ton av björnbär. Ölet är faktiskt nästan mer likt en lager än en ale i smaken, tycker inte heller att beskan riktigt kommit upp i IPA klassen men nu är etiketterna redan tryckta. Detta är första gången jag använde humlekottar, måste kolla så jag inte har räknat fel på utbytet i dessa, saknar lite av beskan jag hade tänkt mig i ölet. Kommer skriva om smaken på det här ölet igen när det har fått mogna till sig på flaska ordentligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...