fredag 23 april 2010

Sjömansbiff

Man kan faktiskt använda öl till annat än att dricka det! Idag har jag lagat sjömansbiff som är en rätt där ölen sätter mycket av smaken. Jag improviserade lite, jag lagar nästan aldrig mat efter recept utan i sin höjd sneglar jag på lite olika recept för att få en hum om vad hur man ska göra. Här följer receptet:
Nått bra kan man allt ha Norrlands guld till

5 bitar Sjömansbiff (typ skuret nötkött, går nog bra med lövbiff med)
3 stora gula lökar
8 väldigt små potatisar
2st stora vitlöksklyftor
500ml Ljus lager/pilsner (jag använde Norrlandsguld)
en rejäl skvätt kalvbuljong
en halv bit köttbuljong
2st lagerblad
ett stort tryck tomatpuré
2st lagerblad
svartpeppar
ca 2 matskedar honung
en puff vitpeppar
Matlagningsgrädde

Jag vände biffarna i lite mjöl, salt och vitpeppar. Sedan brynte jag dem i en rejäl klick med riktigt smör. Skivade löken i rätt stora ringar och slängde i kastrullen när biffarna fått lite färg och lät löken fräsa en stund. Sedan i med ölen och alla kryddor/buljonger/tomatpuré/honung. Jag skivade potatisen i ganska grova skivor och slängde i den när det kokat upp. Sedan på med lock och låta det koka tills potatisen blivit mjuk, ca 40min. Sedan smakade jag av med lite flingsalt och matlagningsgrädde, fick även skvätta i lite extra kalvbuljong, honung och vitpeppar.

Smaskig måltid aka fredagsmys

Denna utsökta rätt avnjöts med en iskall Brewdog 77 Lager och filmen Sherlock Holmes, fredagsmys skulle nog vara det rätta ordet om man skulle uppdatera sin facebookstatus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...