söndag 18 april 2010

Eklagrad IPA

Idag tappade jag min eklagrade IPA på flaska! Den har inte fått något namn än, har lite fantasibrist just nu. Jag ska börja med att beskriva ölen lite. Det är en ljus eklagrad single hop IPA. Intentionerna när jag snickrade ihop receptet var att göra en öl som passar bäst att avnjutas i solen medan man väntar på att grillen ska få perfekt glöd. Här följer receptet.

Recept
--------------------------------------------------
Batch Size
12 liter

Mallt
56% Pale Ale Malt - 1.5kg
37% Extra Light Spray Malt - 1kg
7% Gotländsk Rökmalt - 200gm

Humle
40min - 5gm Pacific Gem
30min - 10gm Pacific Gem
20min - 10gm Pacific Gem
1min - 20gm Pacific Gem
Torrhumling 7dagar, under sekundär- 12gm Pacific Gem

Jäst
SafAle S-04, 60% av en påse

Annat9gm Ekspån, 7 dagar, under sekundär - Amerikansk Medium Toast
135g Extra Light Spray Malt - Kolsyrejäsning

Estimerade slutparametrar
Alkoholhalt - 6%
Färg - 10 EBC
Bitterhet - 43.7 IBU


Mäskning
Följande temperaturer är temperaturen på vattnet när jag tillsatte det till mäskningshinken.

1h - 3liter vatten 77°C - Antagligen sjönk temperaturen lite då jag mäskar i en hink med filtar, duntäcke och en jacka runt.

20min - 3 liter vatten 90°C - Försökte höja temperaturen i 20minuter genom att tillsätta 90gradigt vatten. Glömde dock att mäta temperaturen i mäskningskärlet.

Lakning
Lakade med 2.5 liter vatten. 86° C.

--------------------------------------------------

Här kommer lite bilder från bryggdagen:

Humlen uppvägd och uppmärktMäskningshinken inbakad i: 2 filtar, 1 jacka och 1 dunktäcke

Lakning

Kokning - Spisen klarar precis att hålla 10 liter i ett rullande kok

Kylning - I brist på annat så kyler jag kastrullen i diskhon. Byter vatten ofta i början av kylningen.

Bryggdagen gick bra, inget som strulade och allt gick enligt planen. Kylningen av vörten är inte optimal men det går ganska snabbt ändå eftersom jag tillsätter kallvatten efter kylningen för att späda till rätt volym. Därmed behöver jag inte kyla lika långt ner i temperatur. Nästa gång jag brygger ska jag mäta temperaturen under mäskningen för att se hur mycket den sjunker, jag borde antagligen justera lite oftare med varmt vatten för att hålla konstant temperatur.

Ölet fick sedan jäsa 7 dagar. Efter det tappade jag om den på sekundärjäsning och tillsatte torrhumlingen och ekspånen. Jag desinfekterade inte ekspånen utan sköljde dem endast under kallt vatten innan jag tillsatte dem.

Ölen efter omtappning, kolla vad fint med all humle och ekspån!

Idag tappade jag ölen på flaskor. Det blev ett massa omtappande, först tappa om ölen till två hinkar genom en saftsil för att få bort humlen och ekspånen. Sedan tappa tillbaka ölen till jästunnan för att tillsätta spraymalts som jag kokat i vatten i 15min. Detta för att kunna kolsyrejäsa på flaska. Efter det så tappade jag med hjälp av min sambo Karin upp ölen på 30st 33cl'rs flaskor och 1.5st 50cl's flaskor.

Bryggmästaren själv in action
Tappade och klara - kan knappast vänta på att få öppna en och provsmaka.

Det enda som är kvar på denna ölen nu är att namnge den och pyssla dit etiketter på flaskorna och naturligtvis att smaka på den! Jag provsmakade på ölen idag när jag tappade den och det verkar verkligen lovande, man kunde känna en aning rökton denna gången vilket jag inte kunde känna när jag tappade om till sekundär. Ölen kändes dock en aning sträv, kan vara ekspånen som tillfört det, hoppas att detta försvinner under de 2-3 veckor jag tänkt lagra ölet på flaska innan jag kallar det färdigt.

1 kommentar:

  1. Tjena, ett tips till sekundärhumling som jag brukar köra är att använda mig av min sambos bh-tvättpåsar. Då slipper du sila flera gånger.

    Hälsar
    /F

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...